De redactie van ons kwartaalblad Verwachting ontving van Joyce Berger het verzoek aandacht te willen schenken aan het uitzetten van mobiele telefoons op de themadagen. Zij schreef daartoe een artikel. Wij geven hieronder een beknopte weergave van haar verhaal. De meer technische uiteenzettingen hebben we achterwege gelaten.

Gezondheidsrisico’s van draadloze communicatiemiddelen (en elektrische apparaten)
Joyce Berger i.s.m. Jacques de Been

Omdat er tijdens de themadagen zoveel mensen met hun smartphone in de weer zijn, vroeg ik Hans Stolp of hij aan het begin van de dag niet alleen zou willen vragen, of de mobieltjes mogen zwijgen, maar of deze alsjeblieft ook echt helemaal uitgezet mogen worden. De reden daarvan is de gezondheidsrisico’s die aan de straling van deze telefoons kleven.

Al schrijvende vond ik, dat ook de “gewone” elektrische apparaten genoemd zouden moeten worden, omdat ook het gebruik daarvan tot gezondheidsproblemen kan leiden. Iets waar nauwelijks iemand bij stil staat, behalve dan degenen die er gevoelig voor zijn (geworden), zoals ik.

Zo’n 8 jaar geleden raadde een antroposofisch arts mijn partner, die bouwkundige is en vanwege de crisis in de bouw op straat kwam te staan, aan om de Duitse opleiding Baubiologie te gaan doen. De arts kreeg namelijk steeds meer mensen op zijn spreekuur die hij met medicatie en/of therapieën niet kon helpen, omdat zij ziek werden van hun omgeving (elektrosmog, schimmels, chemische stoffen). Als bouwbioloog kun je helpen zulke omgevingsfactoren te elimineren of te reduceren.
Hierdoor kwam ik erachter, dat ik elektrohypersensitief ben en dat misschien wel een groot deel van mijn voortdurende gezondheidsklachten te wijten is aan de belasting die door elektrische apparaten en de laatste jaren vooral door draadloze communicatiemiddelen, teweeg gebracht wordt.

Steeds meer mensen blijken elektrohypersensitief te zijn/(ge)worden. Hun klachten? Duizeligheid, misselijkheid, hartritmestoornissen, bloedvaatjes die “spontaan” kapot springen, oogmigraine, spierpijnen, verkrampingen, enzovoort.
Zij kunnen door de overal aanwezige straling bijna nergens meer naar toe. Ook in het ziekenhuis is het niet veilig, want ook daar is er elektromagnetische straling en als “service” is er Wifi in de wachtruimten.

Wat is elektromagnetische straling eigenlijk? Het is heel summier uitgelegd een combinatie van elektrische en magnetische velden. Elektriciteit kennen we van elektrische apparaten en bliksem. Magnetisme van bijvoorbeeld de aarde of magneten. Straling is de trillingsenergie die van een bron wordt uitgezonden in de verschijningsvorm van elektromagnetische lichtdeeltjes (fotonen).
Straling gaat dwars door beton, hout en steen heen. Je kunt dus ziek worden van de straling van je buren en andersom.
Gezondheidsproblemen, die onder andere door elektrische en magnetische velden en em-straling veroorzaakt kunnen worden zijn:

• aantasting van het immuunsysteem
  • stress
  • slaapproblemen
  • chronische vermoeidheid
  • hartritmestoornissen
  • acuut hart- of herseninfarct
  • oogproblemen (onze ogen zijn zéér gevoelig voor straling)
  • tinnitus
  • verstoring hormoonsysteem
  • diabetes type 3 (sterk wisselende bloedsuikerspiegel)
  • depressiviteit
  • suïcidaal gedrag
  • doorlaatbaar worden van de bloed-hersenbarrière
  • kanker
  • dementie op jonge leeftijd
  • ADHD
  • autisme

en nog veel meer...

Kun je aan straling ontkomen? Moeilijk!

Allereerst zelf geen, of zo min/kort mogelijk, straling veroorzaken: je smartphone alleen in noodgevallen aanzetten om kort te bellen of te sms-en. Dus niet om te internetten of whatsappen. Geen gebruik maken van Wifi, maar van snel internet via glasvezeldraad of via de kabel. Als dat niet mogelijk is, op dat moment pas de Wifi aanzetten en na gebruik weer uitzetten.

Geen dect-telefoon en geen babyfoon gebruiken. Ook geen ‘slimme’ meter laten plaatsen. Je mag die weigeren! Kortom,  géén gebruik maken van draadloze communicatiemiddelen als daar geen echte noodzaak voor is.

Draadloze technologieën ondermijnen de gezondheid op een langzame en sluipende manier, maar ook onze elektrische huis-, tuin- en keukenapparatuur kan, als die uit ondeugdelijk materiaal is vervaardigd, of niet goed is aangesloten, tot gezondheidsklachten leiden.

Het aantal mensen dat elektrohypersensitief is, groeit. Er is voor hen in Nederland nauwelijks een plek te vinden die stralingsarm is en waar ze zonder al te veel problemen kunnen vertoeven. Hun klachten worden door de overheid niet erkend. Met de door hen aangeboden petities wordt (tot nu toe) niets gedaan.

Ik hoop, dat ik met mijn bijdrage enig zicht heb gegeven op waar we (mens, dier en plant) 24 uur per dag en 7 dagen per week aan blootgesteld zijn en wat voor gezondheidsrisico’s we daardoor lopen.

Nadere informatie

Leven met EHS”: https://www.youtube.com/watch?v=BCU4ZqHSRo