De islam ontstond in het jaar 610 na Chr., in de nacht
van de 27e van de maand Ramadan. In die nacht
ontving Mohammed zijn eerste openbaring van de
aartsengel Gabriël.
De 97e soera uit de Koran vertelt daarover:
In de naam van Allah, de Barmhartige Erbarmer.
Wij hebben haar, de Koran, neer gezonden in de
nacht der Maat.
En wat doet u kennen, wat is de nacht der Maat?
De nacht der Maat is beter dan duizend maanden.
In haar stijgen neder de engelen en de Geest, met
verlof van hun Heer, krachtens elke bestiering.
Heil is zij tot de opgang van de dageraad.
Arabië lag in de tijd van Mohammed ingeklemd
tussen twee grootmachten: het Byzantijnse Rijk en
het Perzische Rijk van de Sassaniden.
De Arabieren vormden geen eenheid, maar
bestonden uit elkaar bevechtende stammen.
Er bestond dan ook geen Arabische identiteit.
Te midden van de Arabieren leefden kleine groepen
christenen, van verschillende herkomst, zoals gnostici
en Syrische christenen en joden. Deze beide groepen
hadden hun eigen boek en ontleenden daaraan hun
identiteit. De Arabieren hadden geen heilig boek.
Het was Mohammed die hun nu een eigen heilige
boek schonk en daarmee ook een eigen identiteit.
De eerste openbaringen die Mohammed ontving,
stonden vooral in het teken van het naderende
eindgericht, een thema dat nog steeds een grote rol
speelt in de islam. Zo staat er bijvoorbeeld in soera 81:
Wanneer de zon wordt gevouwen;
En wanneer de gesternten afstorten;
En wanneer de bergen in beweging komen;
En wanneer de wolken worden geledigd;
En wanneer de wilde dieren worden opgedreven;
En wanneer de zeeën in koking komen;
En wanneer de zielen worden gepaard;
En wanneer de levend begravene wordt ondervraagd,
voor welk vergrijp zij is gedood;
En wanneer de bladen worden open gespreid;
En wanneer de hemel wordt afgerukt;
En wanneer het Hellevuur wordt gestookt;
En wanneer de Gaarde wordt nabij gebracht,
Dan weet de ziel wat zij heeft aangericht.
Hoewel ook vele Aziatische en Afrikaanse volken tot
de islam zijn overgegaan, blijft de Arabische taal een
bijzondere plaats innemen, omdat de Koran in het
Arabisch is geschreven.
Religieuze ritualen mogen alleen in de Arabische taal
worden uitgevoerd. En een niet- Arabier moet, als hij
overgaat tot de islam, zijn naam arabiseren.
De beginselen van de islam worden samengevat in
wat al heel vroeg ‘de vijf zuilen van de islam’ werd
genoemd:
1. De geloofsbelijdenis of shahada:
Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet.
2. Het rituele gebed of de salat.
Vijf maal per dag moet de gelovige bidden,
in de richting van Mekka.
Oorspronkelijk baden de volgelingen van
Mohammed in de richting van Jeruzalem.
Later veranderde Mohammed dit en werd
Mekka de gebedsrichting of kibla.
3. Het schenken van aalmoezen of zakat.
Dit beginsel is gericht op de overwinning van het egoïsme.
4. Het vasten in de maand Ramadan.
Het dient tot de versterking van de wil, als bevrijding
van de hartstochten en als reiniging van de geest.
Ook is het vasten een herinnering aan de heilige nacht
van de openbaring, toen Gabriël aan Mohammed
de eerste openbaring van Allah schonk.
5. De pelgrimstocht naar Mekka, eenmaal in het leven.
Deze staat symbool voor de innerlijke tocht naar de
Kaäba van het hart.
6. Inzicht en liefde zijn het antwoord
Is het nu zo belangrijk, wát je bent:
een islamiet, christen of een spiritueel mens?
Is het niet veel belangrijker wie je bent?
Of je een mens bent, in wiens ogen je
de kracht van de ware liefde ziet stralen?
Een mens met respect, begrip en met
een onvoorwaardelijke liefde voor dieren,
de aarde en voor mensen die anders zijn?
Is het nu zo belangrijk wat je bent?
Of gaat het er veel meer om dat wij ernaar streven
aan onszelf te werken en dat we bereid zijn
elke dag opnieuw te zoeken hoe we ook die
dag ons geestelijk verder kunnen ontwikkelen?
Zoek naar de kracht van het innerlijk weten,
zoek de bron van de ware liefde die in ieder
hart wil opengaan en wil gaan stromen.
Zoek naar het hart van de ander en verbind
je met liefde met die ander, wie hij of zij ook is.
Beslissend voor deze tijd is het ontwaken
van de kracht van de ware, hogere liefde in ons.
De liefde die de ander vrij laat, en die ons
het gevoel geeft dat God vlakbij is: in ons hart.
Schenk jezelf en de ander de vrijheid om je
die liefde bewust te worden en haar te leven.
Het is onze opgave, juist in deze tijd, ons bewust
te worden dat ons leven niet zinloos is, maar
dat ieder van ons tot op de laatste dag van zijn
of haar leven een opdracht te vervullen heeft
en de mogelijkheid ontvangt om te groeien aan
de lessen van het leven, hoe zwaar ze ook zijn.
Wie zo leert kijken, beseft: terrorisme is niet
het antwoord op de vragen van onze tijd.
Maar evenmin cynisme, angst, of een leven
met het hoofd in plaats van met het hart.
Wie het waagt te kiezen voor de weg van
inzicht en liefde; de liefde die genezing brengt,
en die bruggen bouwt, die brengt hoop.
Kies dan voor inzicht en voor liefde,
voor hen alleen!
Motto:
Leer bij alle heilige teksten te kijken naar de
verborgen binnenkant, en realiseer je dat ‘deze
binnenkant op zijn beurt ook weer een binnenste
heeft, tot aan zeven diepere betekenissen toe’
zoals Mohammed volgens de overlevering eens zei.
Hans Stolp