De levensopdracht van Nieuwetijdskinderen” deel 1

Nieuwetijdskinderen zijn kinderen die bij hun

geboorte de energieën van de nieuwe tijd al met zich

meenemen. Want het is hun taak die nieuwe tijd hier

op aarde te helpen vormgeven.

Wat is dan het typerende van een nieuwetijdskind?

1. Ze hebben een uitgesproken gevoeligheid,

buitenstaanders noemen het wel eens over een

overgevoeligheid. Ze voelen of weten wat anderen

denken, ook al zeggen ze iets heel anders.

Ze doorzien de ander dan ook op een bepaalde

manier, en laten dat ook merken.

2. Ze hebben een groot mededogen voor alles wat leeft.

Veel nieuwetijdskinderen zijn dan ook vegetariërs of

veganisten. Ze hebben een open oog voor alle mensen

die gekwetst zijn of lijden.

Nieuwetijdskinderen moeten leren hun eigen grenzen

te bewaken, want vaak lopen ze, door mededogen voor

anderen, zichzelf voorbij.

3. Ze hebben een groot gevoel voor wat écht is, en wat

niet echt is; zoals ze ook een groot gevoel hebben voor

wie van binnenuit een autoriteit is en iets te zeggen heeft,

of wie autoriteit alleen maar speelt. Deze laatsten zullen

het met deze kinderen niet makkelijk hebben, want zij

accepteren geen onechte autoriteit.

Daarnaast hebben nieuwetijdskinderen een sterke

vrijheidsdrang, ze zijn dromerig en staan in een directe

verbinding met de geestelijke wereld.

Ook zijn nieuwetijdskinderen vaak de leermeesters van

hun ouders; veel ouders veranderen zelf doordat ze een

nieuwetijdskind mogen begeleiden naar volwassenheid.

1. Inleiding:

We leven in een overgangstijd:

Het is de tijd van de grote aartsengel Michaël die ons

wil leren denken met ons hart. Daarom worden er

kinderen geboren die vanuit hun hart leven.

Zij zullen denken en harte kracht verbinden. We maken

een overgang van louter materialistisch denken naar

geestelijk denken.

Niet de economie moet centraal staan, maar wat goed

is voor de mens, de aarde, het kind enzovoort.

Daarom worden er kinderen geboren die deze grote

overgang gaan verwerkelijken. Dat is een groot offer

want eenzaamheid, afwijzing en onbegrip zijn hun deel.

Het is de tijd waarin wij onze bewustzijnsziel

moeten verwerkelijken!

Het vermogen van onze ziel om tot voorbij de

achterkant te kijken: wat leeft er echt in de ziel

van een ander mens? Wat heeft de aarde en wat hebben

de dieren echt nodig? Wat leeft er in ons eigen hart?

Daarom komen er kinderen naar de aarde met een

sterke hartenkracht, een groot aanvoelingsvermogen

en een diepe liefde voor de natuur, voor de dieren en

de aarde.

We noemen deze kinderen Nieuwetijdskinderen:

ze komen ook echt een nieuwe tijd mogelijk maken!

2. Het offer van ingewijden en nieuwetijdskinderen

Van ingewijden wordt verteld dat ze moeilijk een

geschikt lichaam en/of een geschikte leefomgeving

kunnen vinden. Waar bij het opgroeien, hun geestelijke

krachten kunnen opbloeien. Daarom moeten ze dikwijls

hun begaafdheden afsluiten en gaan ze in hun aardse

leven vaak door diepe crises heen, voordat hun

inwijdingswijsheid kan opengaan en werkzaam kan

worden.

Ze worden immers gedwongen zich aan te passen,

in plaats dat de samenleving zich aan hen aanpast!

Ditzelfde geldt ook voor de nieuwetijdskinderen.

Ze voelen zich dan ook anders en eenzaam, ze worden

gepest omdat ze niet voor zichzelf opkomen…

Opvallend voornieuwetijdskinderen is dan ook dit:

• Ze vinden vaak pas laat hun opdracht,

• Ze hebben een sterke band met de geestelijke wereld,

• en dikwijls worden de problemen bij hen gelegd,

in plaats van bij de omgeving waarin ze leven….

• Volwassen nieuwetijdskinderen hadden/hebben dikwijls

te kampen met sterke gevoelens van eenzaamheid.

• Ze nemen soms iets waar voorbij de sluier.

3. Opvallende kenmerken van nieuwetijdskinderen

1. Gevoelig voor de sfeer en de stemming van anderen

2. Sterk intuïtief

3. Sterke binding met de natuur (vaak vegetariër)

4. Vaak last van eczeem, allergie en andere

huidaandoeningen

5. Moeite met bedrog en onechtheid

6. Een sterk rechtvaardigheidsgevoel

7. Idealistisch en spiritueel

8. Vaak last van eenzaamheid vanwege onbegrip

9. Sociaal ingesteld: hebben met velen contact.

4. Hoe het begon

Nancy Ann Tappe berichtte in 1982 voor het eerst over

Nieuwetijdskinderen. Zij noemde hen Indigokinderen,

omdat ze om hen heen een indigokleur waarnam. Deze

kleur had ze niet eerder gezien. Ze vertelde: Ik denk dat

ik het in 1982 voor het eerst begon te zien. Het was me

al veel eerder opgevallen, maar toen had ik het nog niet

benoemd. Pas rond 1985 realiseerde ik mij dat het geen

tijdelijk fenomeen was.

Al snel kreeg het verschijnsel wereldwijd aandacht.

In Nederland en België werd in 1997 bijvoorbeeld het

Platform Nieuwetijdskinderen opgericht. Zie: www.nieuwetijdskinderen.nl of www.nieuwetijdskinderen.be

In 1986 verscheen het boek van Tappe:

‘Understanding your life through colour.’

Sindsdien zijn er steeds meer namen gekomen om

deze kinderen aan te duiden:

• Georg Kühlewind noemde hen Sterrekinderen;

• Berend Jager noemde hen Intuïtieve kinderen;

• Anderen spreken over Kinderen van het Licht;

• Tegenwoordig horen we vaak over Kristalkinderen

en Regenboog-kinderen.

5. Wat opvalt aan nieuwetijdskinderen

• Ze zijn druk, lijken een overmaat aan energie te hebben

en kunnen zich maar kort op iets concentreren. Waardoor

komt dat? Waarschijnlijk door een overmaat aan prikkels,

of doordat ze iets doen moeten wat hen niet interesseert.

Hun gedrag kreeg al gauw het stempel ADHD =Attention

Deficit Hyper- active Disorder of ADD =Attention Deficit

Disorder).

Ze worden vaak als lastposten gezien die een onaangepast

gedrag vertonen. Maar is dat terecht? Misschien moet de samenleving zich aan hen aanpassen, in plaats dat zij zich

moeten aanpassen aan de samenleving.

• Ze hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en

nemen allerlei zorgtaken op zich, ook als kind al.

Ze hebben immers een open oog voor de problemen

en noden van anderen. Ze worden later dan ook goede

verzorgers. Hun valkuilen zijn: slecht voor zichzelf zorgen,

moeite hebben om een eigen weg te kiezen en problemen in

relaties; door hun zorg voor de ander laten ze deze niet vrij.

• Met name de jongere nieuwetijdskinderen hebben een

sterk zelfbewustzijn iets wat de oudere nieuwetijdskinderen

niet bezaten.

• Ze bezitten dikwijls een (onbewuste) wijsheid die soms

zomaar naar boven komt:

– Een kind van 4 jaar: ‘Mama, je moet nooit teveel

verwachten, dan word je altijd teleurgesteld.

– Een kind van vijf jaar vraagt: Droom ik, wanneer ik

slaap, of slaap ik, wanneer ik wakker ben?

– Een jongen van negen jaar zegt tegen zijn vader: ‘Dat

moet je niet doen, want je kunt niet tegen conflicten.’

– Een kind van vijf: ‘Daar in die andere wereld is alleen

maar liefde, en iedereen houdt daar van elkaar.

Diana Rumpf zegt: Wat veel mensen denken, is dat hun

kind paranormaal begaafd is en daarom wel paragnost

zal worden. Niets is minder waar. Kinderen zijn zich

bewust van de geestelijke wereld, maar zullen in het

algemeen geen contact willen met overledenen.

Ze zien ze wel, maar de nieuwe generatie wil gave

gebruiken voor hogere doelen.

• Ze zijn sterk sociaal gericht: bewogen met anderen,

ze verbinden mensen en overbruggen tegenstellingen.

Zo helpen ze de mensen uitte stijgen boven de

beperktheid van de eigen groep, volk, ras, en religie.

• Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Het gevolg daarvan is:

– dat ze lijden aan onrecht,

– en dat ze geen vrede hebben als niet iedereen vrede

kent.

– Een kind van drie zei eens: Ik ben gekomen om vrede

te brengen.

• Ze zijn hypergevoelig.

– Een kind van zeven zei op school eens tegen de juf:

Als u ziek bent, mag u gerust naar huis, hoor juf!

De juf had last van haar menstruatie, maar had dat

tegen niemand gezegd…

– Ze voelen de pijn van een ander kind als eigen pijn.

Zo kunnen ze bijvoorbeeld de hoofdpijn van een ander

overnemen, zonder te beseffen dat die pijn niet uit hun

eigen lichaam komt!

– Ze zijn ook fysiek gevoelig: last van eczeem, koemelk,

allergieën.

6. Bijzondere kenmerken van nieuwetijdskinderen

• Ze denken in beelden, en meestal niet logisch.

Denken in beelden gaat veel sneller! Vandaar dat je hen

een typische computergeneratie kunt noemen!

• Ze leren anders: intuïtief. Ook willen ze kunnen voelen

wat ze leren: het moet door hun gevoel heen kunnen gaan!

• Lee Carrol vertelt dat de IQ-scores van kinderen de

laatste vijftig jaar een opvallende stijging laten zien!

• Ze kunnen moeilijk onderscheiden tussen fantasie en werkelijkheid. Omdat ze zo sterk in beelden denken,

lopen de ‘bedachte’ beelden en de beelden van wat ze

gezien hebben makkelijk door elkaar.

• Ze luisteren anders: ze horen áchter de woorden.

Niet wat er echt gezegd wordt dringt tot hen door,

maar wat mensen bedoelen! Ze prikken dus door onze

leugens heen en dwingen ons tot eerlijkheid.

Een meisje van zeven vertelde: Mijn moeder had mij

liever niet gekregen. Haar tante vroeg: Heeft ze dat dan

gezegd? Het meisje antwoordde: Nee, maar ik weet het.

• Als ze luisteren naar een ander, nemen ze deze op in

het eigen wezen, of in de eigen aura. Dat kunnen ze zo

goed dat de grenzen tussen de ander en henzelf

daardoor vervagen…

Zo dragen ze het karma van de ander mee!

• Ze willen nu volwassen zijn!

• Ze verdragen geen holle autoriteit!

7. De vier typen Nieuwetijdskinderen

a. De Humanist:

• Gaat met grotere groepen mensen werken;

• Hyperactief;

• Sociaal;

• Kan goed praten;

• Heeft een uitgesproken mening;

• Is onhandig met zijn lichaam;

• Is een fervente lezer.

b. De artiest

• Gevoeliger

• Kleiner

• Kunstenaar

• Creatief

c. De Interdimensionalen

• Groter

• Zegt: Dat weet ik al, dat kan ik al.

• Brengen een nieuwe filosofie en religie

• Kan een bullebak zijn

• d. De Conceptuelen

• Technici van de toekomst

• Meer belangstelling voor projecten dan voor mensen

• Atletisch

• Autoriteitsproblemen

• Gevoelig voor verslavingen

Ritalin

In 2002 kregen 200.000 kinderen Ritalin voorgeschreven;

In 2007 idem 674.000; In 2009 idem 860.000.

In bijvoorbeeld 2016 was het verbruik al verviervoudigd!

Studenten gebruikt Ritalin inmiddels als stimulerend middel

bij het studeren. De behoefte aan Ritalin ontstaat door prestatiedruk en door een afnemende tolerantie voor

afwijkend gedrag. Het bewerkt volgzaamheid (!), vermindert

spontaniteit en schenkt een abnormale concentratie;

bovendien reageer de gebruiker minder op anderen.

Maar het is een verdovend middel, een soort amfetamine.

De Vlaams apotheker Ferdinand Haasbroeck schreef een

boek dat hij als titel meegaf: ADHD-medicatie, medische

megablunder! Het heeft vele negatieve bijwerkingen zoals: depressiviteit, maakt misselijk, verlamt de creativiteit en

veroorzaakt hartkloppingen.

Er zijn alternatieven voor Ritalin: het Feingold dieet; geen

kleur- en smaakstoffen, of het dieet van Lidy Pelsser. Homeopathische middelen werken goed. Ook helpt het

om vetzuur supplementen te geven zoals visolie, omega-3

vitamine E en vitamine B6. Zinvol is ook om passende

vormen van onderwijs te zoeken: Vrije School, Montessori onderwijs enzovoort.

Handvatten voor ouders:

• Geef je kind regelmatig massage!

• Leer het bewust adem te halen.

• Leer ze mediteren.

• Vaste regels, duidelijke structuur en stel grenzen.

• Leer ze te gronden en te aarden.

• Betuttel ze niet te veel!

• Zoek bij conflicten sámen naar een oplossing.

• Heb vertrouwen in ze!

• Wees zelf aanraakbaar en open.

• Gun je kind zijn eigen eetgewoonten.

Caroline Hehenkamp zegt: Zorg ervoor dat je je kind

gezonde, liefst biologisch geteelde voedingsmiddelen

geeft. Maar laat hen ook rustig junkfood eten.

Meestal kan je kind je vertellen, waarom junk- food op

een bepaald moment goed voor hen is.

Ik heb indigokinderen gezien die sinds hun derde jaar

cola wilden drinken en dat ook mochten. Deze kinderen

zijn opgegroeid tot gezonde, sterke tieners.

Indigokinderen eten liefst meer dan drie keer per dag,

de porties zijn echter kleiner waardoor de koelkast soms

een zelfbedieningswinkel lijkt.

Bedenk: jouw kind heeft jou heel bewust als ouder

gekozen. Vraag je kind om hulp! Geef je kind respect.

Nieuwe ontwikkelingen:

het stempel Autisme bedreigt ook Nieuwetijdskinderen

De stempeltjes

Er zijn inmiddels allerlei etiketten die Nieuwetijdskinderen

worden opgeplakt:

– ADD ofwel: Attention Deficit Disorder

– ADHD ofwel: Attention Deficit Hyperactive Disorder

– PDD – NOS ofwel: Pervasive Developmental Disorder

– NOS: ofwel: Not Otherwise Specified.

Met name het laatste etiket lijkt een verlegenheidsoplossing.

Dit etiket wordt kinderen opgeplakt die behalve dat ze een

beetje chaotisch en erg druk en beweeglijk zijn, ook minder makkelijk met anderen communiceren en eerder geneigd zijn

zich terug te trekken.

Het nieuwe Handboek: ASS

In 2013 verscheen in Amerika DSM-5, de vijfde, vernieuwde

druk van hetHandboek voor de classificatie van psychische stoornissen. (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).

Op 1 januari 2017 werd de classificatie van dit boek ook

standaard gebruikt in Nederland. In dit boek wordt een

nieuw begrip ingevoerd: Autisme spectrum stoornis, ofwel ASS. Onder dit nieuwe begrip vallen o.a. het

syndroom van Asperger, het klassieke Autisme en PDD – NOS.

Steeds meer Nieuwetijdskinderen zullen dus met dit stempel

aangeduid worden: autisme. Dus is er alle reden om ons af te vragen: wat is autisme eigenlijk?

Communicatieproblemen

In 1943 werd het autisme ontdekt door Leo Kanner, kinderpsychiater in Amerika, en in 1944 door Hans Asperger

in Oostenrijk. De kenmerken van de door hen ontdekte ziekte

zijn onder met name:

1.Communicatieproblemen,

2. Moeilijk contact met anderen kunnen leggen,

3. Beperkingen in verbeeldingsvermogen.

Opvallende gedragingen zijn onder meer:

• praten met zichzelf,

• heen en weer schommelen,

• vast voorwerp met zich meedragen,

• met het hoofd tegen de grond slaan.

In de VS krijgt op dit moment 1 op de 50 schoolkinderen

dit etiket. Het is de aanduiding van een ontwikkelingsstoornis.

Dat betekent dus dat deze kinderen met dit etiket als ziek en gestoord worden gezien.

Strategieën om met hun gevoeligheid om te gaan

Opvallend is dat autistische kinderen heel gevoelig zijn.

Voor geluiden, voor licht, voor de drukte om hen heen,

en soms ook voor aanrakingen. Ze ontwikkelen daarom

strategieën om zich staande te houden. En aangezien

onze samenleving steeds drukker en chaotischer wordt,

hebben autistische kinderen het moeilijk. Ze zijn niet ziek,

maar hebben een andere manier van mens-zijn.

Hoe komt het dat ze gevoeliger zijn?

Dat kan verschillende oorzaken hebben: een shock van

de moeder tijdens de zwangerschap, de schok van de

voorschouw = de blik op het komende leven vlak voor de geboorte, of door een versnelde geboorte.

Twee types en twee vormen

Vaak worden twee types onderscheiden: het hoofdtype

en het buik- type.

– Het hoofdtype is meer de kamergeleerde, die leeft in

het denken, specifieke interesses heeft, moeilijk genieten

kan, een beetje star is en de neiging tot dwangmatig

denken heeft.

– Het buiktype is vluchtig, beweeglijk, angstig en heeft ogenschijnlijk zinloze interesses en vaardigheden.

Daarnaast wordt onderscheiden in een milde vorm van

autisme en een zwaardere vorm van autisme. Overigens:

het vraagt veel van de verzorgers en begeleiders om met

autisten om te gaan. Een therapeut met 40-jarige ervaring

vertelt: Ik werd gebeten, geslagen, gekrabd, een vinger

werd gebroken. Tegelijk zegt hij: Autistische kinderen zijn

niet ziek, ze staan alleen anders in het leven!

De kinderen van een nieuwe tijd…

• De kinderen van een nieuwe tijd zijn gekomen om ons

mensen een nieuwe tijd binnen te leiden, een tijd van

echte vrede en ware liefde; ze leren ons elkaar zonder

woorden te verstaan en helpen ons onze eigen wijsheid

weer te herinneren.

• Hun ziel is wijs, maar hun hart is jong en speels.

• Ze dragen een tijdloos weten in zich mee, dat verrassend

is, vernieuwend en ongehoord. Met dát weten komen ze

het leven op aarde vernieuwen.

Neem dan hun weten serieus, ook dan wanneer je het zelf

niet altijd begrijpen kunt.

• Ze horen achter de woorden die je spreekt, wat je eigenlijk bedoelt. Wees daarom oprecht en eerlijk naar hen toe,

zonder dubbele bodems.

• Ze willen in vrijheid kun eigen keuzes maken en hun eigen

wezen ontdekken. Geef ze dan ook die vrijheid en behandel

hen niet als onmondige kinderen.

• Zoals planten water nodig hebben om te kunnen groeien,

zo hebben de kinderen van een nieuwe tijd respect nodig

om te kunnen groeien. Gééf ze dan dat respect; ze verdienen

het alleen al vanwege de puurheid van hun wezen en

vanwege de fijnzinnige liefdeskracht waarmee zij ieder mens,

elk dier en elke plant tegemoet treden.

• De kinderen van een nieuwe tijd passen zich niet aan aan systemen of aan methoden die jíj nu toevallig zinvol vindt.

Ze doorbreken daarentegen alle oude structuren om zo de

ruimte te scheppen voor een nieuwe aarde, waar liefde

woont.

• Opdrachten zonder uitleg zullen ze niet klakkeloos

uitvoeren: ze willen de zin begrijpen van wat ze doen.

Neem hen dus serieus en leg hen als een gelijkwaardig

mens uit waarom jij hen die opdracht geeft.

Hans Stolp