Nieuwetijdskinderen zijn kinderen die bij hun
geboorte de energieën van de nieuwe tijd al met zich
meenemen. Want het is hun taak die nieuwe tijd hier
op aarde te helpen vormgeven.
Wat is dan het typerende van een nieuwetijdskind?
1. Ze hebben een uitgesproken gevoeligheid,
buitenstaanders noemen het wel eens over een
overgevoeligheid. Ze voelen of weten wat anderen
denken, ook al zeggen ze iets heel anders.
Ze doorzien de ander dan ook op een bepaalde
manier, en laten dat ook merken.
2. Ze hebben een groot mededogen voor alles wat leeft.
Veel nieuwetijdskinderen zijn dan ook vegetariërs of
veganisten. Ze hebben een open oog voor alle mensen
die gekwetst zijn of lijden.
Nieuwetijdskinderen moeten leren hun eigen grenzen
te bewaken, want vaak lopen ze, door mededogen voor
anderen, zichzelf voorbij.
3. Ze hebben een groot gevoel voor wat écht is, en wat
niet echt is; zoals ze ook een groot gevoel hebben voor
wie van binnenuit een autoriteit is en iets te zeggen heeft,
of wie autoriteit alleen maar speelt. Deze laatsten zullen
het met deze kinderen niet makkelijk hebben, want zij
accepteren geen onechte autoriteit.
Daarnaast hebben nieuwetijdskinderen een sterke
vrijheidsdrang, ze zijn dromerig en staan in een directe
verbinding met de geestelijke wereld.
Ook zijn nieuwetijdskinderen vaak de leermeesters van
hun ouders; veel ouders veranderen zelf doordat ze een
nieuwetijdskind mogen begeleiden naar volwassenheid.
1. Inleiding:
We leven in een overgangstijd:
Het is de tijd van de grote aartsengel Michaël die ons
wil leren denken met ons hart. Daarom worden er
kinderen geboren die vanuit hun hart leven.
Zij zullen denken en harte kracht verbinden. We maken
een overgang van louter materialistisch denken naar
geestelijk denken.
Niet de economie moet centraal staan, maar wat goed
is voor de mens, de aarde, het kind enzovoort.
Daarom worden er kinderen geboren die deze grote
overgang gaan verwerkelijken. Dat is een groot offer
want eenzaamheid, afwijzing en onbegrip zijn hun deel.
Het is de tijd waarin wij onze bewustzijnsziel
moeten verwerkelijken!
Het vermogen van onze ziel om tot voorbij de
achterkant te kijken: wat leeft er echt in de ziel
van een ander mens? Wat heeft de aarde en wat hebben
de dieren echt nodig? Wat leeft er in ons eigen hart?
Daarom komen er kinderen naar de aarde met een
sterke hartenkracht, een groot aanvoelingsvermogen
en een diepe liefde voor de natuur, voor de dieren en
de aarde.
We noemen deze kinderen Nieuwetijdskinderen:
ze komen ook echt een nieuwe tijd mogelijk maken!
2. Het offer van ingewijden en nieuwetijdskinderen
Van ingewijden wordt verteld dat ze moeilijk een
geschikt lichaam en/of een geschikte leefomgeving
kunnen vinden. Waar bij het opgroeien, hun geestelijke
krachten kunnen opbloeien. Daarom moeten ze dikwijls
hun begaafdheden afsluiten en gaan ze in hun aardse
leven vaak door diepe crises heen, voordat hun
inwijdingswijsheid kan opengaan en werkzaam kan
worden.
Ze worden immers gedwongen zich aan te passen,
in plaats dat de samenleving zich aan hen aanpast!
Ditzelfde geldt ook voor de nieuwetijdskinderen.
Ze voelen zich dan ook anders en eenzaam, ze worden
gepest omdat ze niet voor zichzelf opkomen…
Opvallend voornieuwetijdskinderen is dan ook dit:
• Ze vinden vaak pas laat hun opdracht,
• Ze hebben een sterke band met de geestelijke wereld,
• en dikwijls worden de problemen bij hen gelegd,
in plaats van bij de omgeving waarin ze leven….
• Volwassen nieuwetijdskinderen hadden/hebben dikwijls
te kampen met sterke gevoelens van eenzaamheid.
• Ze nemen soms iets waar voorbij de sluier.
3. Opvallende kenmerken van nieuwetijdskinderen
1. Gevoelig voor de sfeer en de stemming van anderen
2. Sterk intuïtief
3. Sterke binding met de natuur (vaak vegetariër)
4. Vaak last van eczeem, allergie en andere
huidaandoeningen
5. Moeite met bedrog en onechtheid
6. Een sterk rechtvaardigheidsgevoel
7. Idealistisch en spiritueel
8. Vaak last van eenzaamheid vanwege onbegrip
9. Sociaal ingesteld: hebben met velen contact.
4. Hoe het begon
Nancy Ann Tappe berichtte in 1982 voor het eerst over
Nieuwetijdskinderen. Zij noemde hen Indigokinderen,
omdat ze om hen heen een indigokleur waarnam. Deze
kleur had ze niet eerder gezien. Ze vertelde: Ik denk dat
ik het in 1982 voor het eerst begon te zien. Het was me
al veel eerder opgevallen, maar toen had ik het nog niet
benoemd. Pas rond 1985 realiseerde ik mij dat het geen
tijdelijk fenomeen was.
Al snel kreeg het verschijnsel wereldwijd aandacht.
In Nederland en België werd in 1997 bijvoorbeeld het
Platform Nieuwetijdskinderen opgericht. Zie: www.nieuwetijdskinderen.nl of www.nieuwetijdskinderen.be
In 1986 verscheen het boek van Tappe:
‘Understanding your life through colour.’
Sindsdien zijn er steeds meer namen gekomen om
deze kinderen aan te duiden:
• Georg Kühlewind noemde hen Sterrekinderen;
• Berend Jager noemde hen Intuïtieve kinderen;
• Anderen spreken over Kinderen van het Licht;
• Tegenwoordig horen we vaak over Kristalkinderen
en Regenboog-kinderen.
5. Wat opvalt aan nieuwetijdskinderen
• Ze zijn druk, lijken een overmaat aan energie te hebben
en kunnen zich maar kort op iets concentreren. Waardoor
komt dat? Waarschijnlijk door een overmaat aan prikkels,
of doordat ze iets doen moeten wat hen niet interesseert.
Hun gedrag kreeg al gauw het stempel ADHD =Attention
Deficit Hyper- active Disorder of ADD =Attention Deficit
Disorder).
Ze worden vaak als lastposten gezien die een onaangepast
gedrag vertonen. Maar is dat terecht? Misschien moet de samenleving zich aan hen aanpassen, in plaats dat zij zich
moeten aanpassen aan de samenleving.
• Ze hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en
nemen allerlei zorgtaken op zich, ook als kind al.
Ze hebben immers een open oog voor de problemen
en noden van anderen. Ze worden later dan ook goede
verzorgers. Hun valkuilen zijn: slecht voor zichzelf zorgen,
moeite hebben om een eigen weg te kiezen en problemen in
relaties; door hun zorg voor de ander laten ze deze niet vrij.
• Met name de jongere nieuwetijdskinderen hebben een
sterk zelfbewustzijn iets wat de oudere nieuwetijdskinderen
niet bezaten.
• Ze bezitten dikwijls een (onbewuste) wijsheid die soms
zomaar naar boven komt:
– Een kind van 4 jaar: ‘Mama, je moet nooit teveel
verwachten, dan word je altijd teleurgesteld.
– Een kind van vijf jaar vraagt: Droom ik, wanneer ik
slaap, of slaap ik, wanneer ik wakker ben?
– Een jongen van negen jaar zegt tegen zijn vader: ‘Dat
moet je niet doen, want je kunt niet tegen conflicten.’
– Een kind van vijf: ‘Daar in die andere wereld is alleen
maar liefde, en iedereen houdt daar van elkaar.
Diana Rumpf zegt: Wat veel mensen denken, is dat hun
kind paranormaal begaafd is en daarom wel paragnost
zal worden. Niets is minder waar. Kinderen zijn zich
bewust van de geestelijke wereld, maar zullen in het
algemeen geen contact willen met overledenen.
Ze zien ze wel, maar de nieuwe generatie wil gave
gebruiken voor hogere doelen.
• Ze zijn sterk sociaal gericht: bewogen met anderen,
ze verbinden mensen en overbruggen tegenstellingen.
Zo helpen ze de mensen uitte stijgen boven de
beperktheid van de eigen groep, volk, ras, en religie.
• Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Het gevolg daarvan is:
– dat ze lijden aan onrecht,
– en dat ze geen vrede hebben als niet iedereen vrede
kent.
– Een kind van drie zei eens: Ik ben gekomen om vrede
te brengen.
• Ze zijn hypergevoelig.
– Een kind van zeven zei op school eens tegen de juf:
Als u ziek bent, mag u gerust naar huis, hoor juf!
De juf had last van haar menstruatie, maar had dat
tegen niemand gezegd…
– Ze voelen de pijn van een ander kind als eigen pijn.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld de hoofdpijn van een ander
overnemen, zonder te beseffen dat die pijn niet uit hun
eigen lichaam komt!
– Ze zijn ook fysiek gevoelig: last van eczeem, koemelk,
allergieën.
6. Bijzondere kenmerken van nieuwetijdskinderen
• Ze denken in beelden, en meestal niet logisch.
Denken in beelden gaat veel sneller! Vandaar dat je hen
een typische computergeneratie kunt noemen!
• Ze leren anders: intuïtief. Ook willen ze kunnen voelen
wat ze leren: het moet door hun gevoel heen kunnen gaan!
• Lee Carrol vertelt dat de IQ-scores van kinderen de
laatste vijftig jaar een opvallende stijging laten zien!
• Ze kunnen moeilijk onderscheiden tussen fantasie en werkelijkheid. Omdat ze zo sterk in beelden denken,
lopen de ‘bedachte’ beelden en de beelden van wat ze
gezien hebben makkelijk door elkaar.
• Ze luisteren anders: ze horen áchter de woorden.
Niet wat er echt gezegd wordt dringt tot hen door,
maar wat mensen bedoelen! Ze prikken dus door onze
leugens heen en dwingen ons tot eerlijkheid.
Een meisje van zeven vertelde: Mijn moeder had mij
liever niet gekregen. Haar tante vroeg: Heeft ze dat dan
gezegd? Het meisje antwoordde: Nee, maar ik weet het.
• Als ze luisteren naar een ander, nemen ze deze op in
het eigen wezen, of in de eigen aura. Dat kunnen ze zo
goed dat de grenzen tussen de ander en henzelf
daardoor vervagen…
Zo dragen ze het karma van de ander mee!
• Ze willen nu volwassen zijn!
• Ze verdragen geen holle autoriteit!
7. De vier typen Nieuwetijdskinderen
a. De Humanist:
• Gaat met grotere groepen mensen werken;
• Hyperactief;
• Sociaal;
• Kan goed praten;
• Heeft een uitgesproken mening;
• Is onhandig met zijn lichaam;
• Is een fervente lezer.
b. De artiest
• Gevoeliger
• Kleiner
• Kunstenaar
• Creatief
c. De Interdimensionalen
• Groter
• Zegt: Dat weet ik al, dat kan ik al.
• Brengen een nieuwe filosofie en religie
• Kan een bullebak zijn
• d. De Conceptuelen
• Technici van de toekomst
• Meer belangstelling voor projecten dan voor mensen
• Atletisch
• Autoriteitsproblemen
• Gevoelig voor verslavingen
Ritalin
In 2002 kregen 200.000 kinderen Ritalin voorgeschreven;
In 2007 idem 674.000; In 2009 idem 860.000.
In bijvoorbeeld 2016 was het verbruik al verviervoudigd!
Studenten gebruikt Ritalin inmiddels als stimulerend middel
bij het studeren. De behoefte aan Ritalin ontstaat door prestatiedruk en door een afnemende tolerantie voor
afwijkend gedrag. Het bewerkt volgzaamheid (!), vermindert
spontaniteit en schenkt een abnormale concentratie;
bovendien reageer de gebruiker minder op anderen.
Maar het is een verdovend middel, een soort amfetamine.
De Vlaams apotheker Ferdinand Haasbroeck schreef een
boek dat hij als titel meegaf: ADHD-medicatie, medische
megablunder! Het heeft vele negatieve bijwerkingen zoals: depressiviteit, maakt misselijk, verlamt de creativiteit en
veroorzaakt hartkloppingen.
Er zijn alternatieven voor Ritalin: het Feingold dieet; geen
kleur- en smaakstoffen, of het dieet van Lidy Pelsser. Homeopathische middelen werken goed. Ook helpt het
om vetzuur supplementen te geven zoals visolie, omega-3
vitamine E en vitamine B6. Zinvol is ook om passende
vormen van onderwijs te zoeken: Vrije School, Montessori onderwijs enzovoort.
Handvatten voor ouders:
• Geef je kind regelmatig massage!
• Leer het bewust adem te halen.
• Leer ze mediteren.
• Vaste regels, duidelijke structuur en stel grenzen.
• Leer ze te gronden en te aarden.
• Betuttel ze niet te veel!
• Zoek bij conflicten sámen naar een oplossing.
• Heb vertrouwen in ze!
• Wees zelf aanraakbaar en open.
• Gun je kind zijn eigen eetgewoonten.
Caroline Hehenkamp zegt: Zorg ervoor dat je je kind
gezonde, liefst biologisch geteelde voedingsmiddelen
geeft. Maar laat hen ook rustig junkfood eten.
Meestal kan je kind je vertellen, waarom junk- food op
een bepaald moment goed voor hen is.
Ik heb indigokinderen gezien die sinds hun derde jaar
cola wilden drinken en dat ook mochten. Deze kinderen
zijn opgegroeid tot gezonde, sterke tieners.
Indigokinderen eten liefst meer dan drie keer per dag,
de porties zijn echter kleiner waardoor de koelkast soms
een zelfbedieningswinkel lijkt.
Bedenk: jouw kind heeft jou heel bewust als ouder
gekozen. Vraag je kind om hulp! Geef je kind respect.
Nieuwe ontwikkelingen:
het stempel Autisme bedreigt ook Nieuwetijdskinderen
De stempeltjes
Er zijn inmiddels allerlei etiketten die Nieuwetijdskinderen
worden opgeplakt:
– ADD ofwel: Attention Deficit Disorder
– ADHD ofwel: Attention Deficit Hyperactive Disorder
– PDD – NOS ofwel: Pervasive Developmental Disorder
– NOS: ofwel: Not Otherwise Specified.
Met name het laatste etiket lijkt een verlegenheidsoplossing.
Dit etiket wordt kinderen opgeplakt die behalve dat ze een
beetje chaotisch en erg druk en beweeglijk zijn, ook minder makkelijk met anderen communiceren en eerder geneigd zijn
zich terug te trekken.
Het nieuwe Handboek: ASS
In 2013 verscheen in Amerika DSM-5, de vijfde, vernieuwde
druk van hetHandboek voor de classificatie van psychische stoornissen. (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
Op 1 januari 2017 werd de classificatie van dit boek ook
standaard gebruikt in Nederland. In dit boek wordt een
nieuw begrip ingevoerd: Autisme spectrum stoornis, ofwel ASS. Onder dit nieuwe begrip vallen o.a. het
syndroom van Asperger, het klassieke Autisme en PDD – NOS.
Steeds meer Nieuwetijdskinderen zullen dus met dit stempel
aangeduid worden: autisme. Dus is er alle reden om ons af te vragen: wat is autisme eigenlijk?
Communicatieproblemen
In 1943 werd het autisme ontdekt door Leo Kanner, kinderpsychiater in Amerika, en in 1944 door Hans Asperger
in Oostenrijk. De kenmerken van de door hen ontdekte ziekte
zijn onder met name:
1.Communicatieproblemen,
2. Moeilijk contact met anderen kunnen leggen,
3. Beperkingen in verbeeldingsvermogen.
Opvallende gedragingen zijn onder meer:
• praten met zichzelf,
• heen en weer schommelen,
• vast voorwerp met zich meedragen,
• met het hoofd tegen de grond slaan.
In de VS krijgt op dit moment 1 op de 50 schoolkinderen
dit etiket. Het is de aanduiding van een ontwikkelingsstoornis.
Dat betekent dus dat deze kinderen met dit etiket als ziek en gestoord worden gezien.
Strategieën om met hun gevoeligheid om te gaan
Opvallend is dat autistische kinderen heel gevoelig zijn.
Voor geluiden, voor licht, voor de drukte om hen heen,
en soms ook voor aanrakingen. Ze ontwikkelen daarom
strategieën om zich staande te houden. En aangezien
onze samenleving steeds drukker en chaotischer wordt,
hebben autistische kinderen het moeilijk. Ze zijn niet ziek,
maar hebben een andere manier van mens-zijn.
Hoe komt het dat ze gevoeliger zijn?
Dat kan verschillende oorzaken hebben: een shock van
de moeder tijdens de zwangerschap, de schok van de
voorschouw = de blik op het komende leven vlak voor de geboorte, of door een versnelde geboorte.
Twee types en twee vormen
Vaak worden twee types onderscheiden: het hoofdtype
en het buik- type.
– Het hoofdtype is meer de kamergeleerde, die leeft in
het denken, specifieke interesses heeft, moeilijk genieten
kan, een beetje star is en de neiging tot dwangmatig
denken heeft.
– Het buiktype is vluchtig, beweeglijk, angstig en heeft ogenschijnlijk zinloze interesses en vaardigheden.
Daarnaast wordt onderscheiden in een milde vorm van
autisme en een zwaardere vorm van autisme. Overigens:
het vraagt veel van de verzorgers en begeleiders om met
autisten om te gaan. Een therapeut met 40-jarige ervaring
vertelt: Ik werd gebeten, geslagen, gekrabd, een vinger
werd gebroken. Tegelijk zegt hij: Autistische kinderen zijn
niet ziek, ze staan alleen anders in het leven!
De kinderen van een nieuwe tijd…
• De kinderen van een nieuwe tijd zijn gekomen om ons
mensen een nieuwe tijd binnen te leiden, een tijd van
echte vrede en ware liefde; ze leren ons elkaar zonder
woorden te verstaan en helpen ons onze eigen wijsheid
weer te herinneren.
• Hun ziel is wijs, maar hun hart is jong en speels.
• Ze dragen een tijdloos weten in zich mee, dat verrassend
is, vernieuwend en ongehoord. Met dát weten komen ze
het leven op aarde vernieuwen.
Neem dan hun weten serieus, ook dan wanneer je het zelf
niet altijd begrijpen kunt.
• Ze horen achter de woorden die je spreekt, wat je eigenlijk bedoelt. Wees daarom oprecht en eerlijk naar hen toe,
zonder dubbele bodems.
• Ze willen in vrijheid kun eigen keuzes maken en hun eigen
wezen ontdekken. Geef ze dan ook die vrijheid en behandel
hen niet als onmondige kinderen.
• Zoals planten water nodig hebben om te kunnen groeien,
zo hebben de kinderen van een nieuwe tijd respect nodig
om te kunnen groeien. Gééf ze dan dat respect; ze verdienen
het alleen al vanwege de puurheid van hun wezen en
vanwege de fijnzinnige liefdeskracht waarmee zij ieder mens,
elk dier en elke plant tegemoet treden.
• De kinderen van een nieuwe tijd passen zich niet aan aan systemen of aan methoden die jíj nu toevallig zinvol vindt.
Ze doorbreken daarentegen alle oude structuren om zo de
ruimte te scheppen voor een nieuwe aarde, waar liefde
woont.
• Opdrachten zonder uitleg zullen ze niet klakkeloos
uitvoeren: ze willen de zin begrijpen van wat ze doen.
Neem hen dus serieus en leg hen als een gelijkwaardig
mens uit waarom jij hen die opdracht geeft.
Hans Stolp
