De levensopdracht voor deze tijd

We leven in een bijzondere overgangstijd.

Daarin komen, vergeleken met een paar decennia terug,

nieuwe levenslessen en nieuwe uitdagingen op ons af.

We worden bijvoorbeeld uitgedaagd om in onze eigen

kracht te gaan staan en grenzen te stellen, meer en

duidelijker dan vroeger.

We ontdekken vanbinnen niet alleen de kracht van ons

hoger zelf, maar ook dat gevoel van heimwee.

Daarnaast doen steeds meer mensen helderziende

ervaringen op. Maar welke daarvan zijn zinvol, en

welke zijn juist een belemmering voor onze huidige

geestelijke ontwikkeling?

We zullen dan ook moeten leren onderscheiden tussen

oude en nieuwe helderziendheid, en zo zijn er nog een

paar bijzondere levenslessen die juist in deze tijd

op ons afkomen.

Hans Stolp

Leven in een bijzondere tijd

We leven in een zeer bijzondere tijd, al zijn er

slechts weinigen die het zien. De hemel gaat

weer open en stromen van genade dalen op ons

neer. Kijk, en kijk met eerbied en verwondering.

Staar je niet blind op het donker van onze tijd.

Laat je niet opzwepen door alle verdriet en

onmacht die kranten en tv zo graag opkloppen

om ons in een sfeer van woede en bitterheid

en een gevoel van zinloosheid op te sluiten.

Bewaar de innerlijke rust en koester de stilte,

zodat je met heel je hart kunt opnemen wat

je vanuit hogere werelden te verstaan gegeven

wordt. Bewaar het vertrouwen, zodat je leert

kijken tot voorbij de buitenkant en vol vreugde

de vele wonderen van deze tijd zult ervaren.

Zie al die mensen over wie de tv en de kranten

nooit spreken, maar die met een geduldige liefde

mantelzorger zijn. Zie de mensen in wier hart

de liefde leeft. Zie de wonderen van trouw,

van tederheid en hartelijkheid, elke dag opnieuw.

Maar zie ook hoe het licht vanuit de geestelijke

wereld zich een weg baant naar de aarde. Hoor

wat mensen daarover vertellen en verwonder je!

Bijna-dood-ervaringen, toevalligheden die geen

toeval zijn, gestorvenen die ons laten voelen

en weten dat ze ook nu met ons verbonden blijven,

engelen die zich kenbaar maken en Christus

Zelf die ons hart binnengaat en dat bewonen wil.

Zie hoe de hemel opengaat. Zie hoe het Michaël

is die het gordijn opentrekt. Zie hoe hij ons ogen

schenkt die in staat zijn te zien tot voorbij

de buitenkant. En maak je dan bewust wat jouw

opdracht is in deze tijd: om anders, nieuw te denken

en te leven. Ontwikkel een geestelijk denken

en een geestelijk leven dat liefde is, alleen maar

liefde.

Blijf dicht bij jezelf en koester in stilte, vol

verwondering de grote geheimen van deze tijd.

Inleiding

Er is in de 20e eeuw een nieuwe tijd aangebroken.

Helaas is dat nauwelijks tot de mensen doorgedrongen.

Als gevolg van deze overgang naar een nieuwe tijd zijn

er beslissende veranderingen op gang gekomen en het

is zinvol om ons daarvan bewust te worden. Pas dan

zullen we immers kunnen begrijpen wat onze opdracht

in deze tijd nu eigenlijk is.

Waardoor werd die overgang veroorzaakt?

De oude tijd eindigde in 1899, toen het Kali Yuga of

het IJzeren Tijdperk eindigde, wat duurde van

3101 v. Chr. – 1899 na Chr. Daarmee kwam er een

einde aan een eeuwenoude ontwikkeling:

Het Gouden Tijdperk duurde 20.000 jaar

Het Zilveren Tijdperk duurde 15.000 jaar

Het Koperen Tijdperk duurde 10.000 jaar

Het IJzeren Tijdperk duurde 5.000 jaar

De essentie van deze vier tijdperken was dat het

gordijn naar de geestelijke wereld stap voor stap werd

dichtgetrokken. Dat was nodig opdat de mens zou leren

op eigen benen te staan en zelfstandig te worden.

De meest heftige tijd was het Kali Yuga: in die tijd raakten

de mensen de verbinding met de geestelijke wereld

gaandeweg helemaal kwijt. Dat ging zover dat er nu

nog steeds mensen zijn die zeggen: dood = dood,

engelen bestaan niet en God is een verzinsel.

Maar dan breekt de 20e eeuw aan.

Op de drempel van die eeuw, in 1899, komt er een einde

aan die oude ontwikkeling en gaat het gordijn langzaam

weer open. En dat hebben we in de 20e eeuw gemerkt!

1. BDE’s

In 1975 publiceerde Raymond Moody in Amerika zijn boek:

‘Life after life’dat in het Nederlands uitkwam onder de titel:

Leven na dit leven. Zijn boek was gewijd aan de

bijna-dood-ervaringen en leidde er toe dat veel mensen op

een andere manier gingen denken over de dood.

Hij droeg zijn boek op aan George Ritchie, die op 20-jarige

leeftijd in 1943 een uitgebreide BDE kreeg, waarbij hij

Jezus ontmoette die hem zijn hele leven liet zien.

Het boek dat Ritchie daarover schreef, kreeg als

Nederlandse titel mee: Terugkeer uit de dood, of:

‘Een glimp van de hemel.

Toen Ritchie jaren later een lezing gaf, zat Moody in het

publiek. Deze was zo geraakt door wat Ritchie vertelde dat

hij nader onderzoek ging doen. Uit dat onderzoek kwam

zijn boek: ‘Leven na dit leven’ voort, een boek dat dus een

vloedgolf in de wereld bewerkte.

Het blijkt dat 2% van de mensheid een BDE opdoet,

Anderen zeggen zelfs dat 5% zo’n ervaring opdoet.

Ook blijkt dat iedereen zo’n ervaring kan krijgen, los

van religie of ras.

In Nederland publiceerde Pim van Lommel in 2007

zijn boek: ‘Eindeloos bewustzijn.’ Ook hij was gegrepen

door het verhaal van George Ritchie. Hij geeft ons in

zijn boek een wetenschappelijke visie op de BDE.

Aanvankelijk was er veel weerstand van de zijde van

artsen die een BDE een hallucinatie noemden en zeiden

dat deze het gevolg was van bepaald medicijngebruik.

Maar ook mensen die geen medicijnen gebruikten,

bleken zo’n ervaring te krijgen. De jongere generatie

artsen staat er meer voor open, naar het lijkt.

In 2012 verscheen het boek: ‘Proof of Heaven’van Eben

Alexander dat in 2013 in het Nederlands verscheen

onder de titel: Na dit leven. De ondertitel luidt:

‘Een neurochirurg over zijn reis naar het hiernamaals.’

De Amerikaanse kinderarts Melvin Morse publiceerde

in 1991 het boek: ‘Closer to the Light’dat in 2001 in het

Nederlands verscheen onder de titel: ‘Waar God woont.’

In 1989 publiceerde ik zelf het boek Dichterbij dan ooit,

over verlichtende ervaringen. In dat boek ging ik

uitgebreid in op de BDE-ervaringen. Pas achteraf heb ik

mij gerealiseerd hoe dit boekje niet op zich stond, maar

paste in de stroom van literatuur over BDE’s die in de

vorige eeuw op gang kwam.

Samenvattend: in de vorige eeuw krijgen worden steeds

meer mensen zich bewust van de geestelijke wereld en

van het voortgaande leven na de dood. Een ontwikkeling

die zich in onze eeuw versterkt voortzet.

De Vereniging Skepsis stelt overigens nog steeds dat

BDE’s het gevolg zijn van fysieke en psychologische

factoren… De medewerkers van deze stichting hebben nog

steeds niet door dat we sinds 1899 in een nieuw tijdperk leven!

2. Engelen

Na de Tweede Wereldoorlog ontstaat er een nieuwe

aandacht voor, en een bewustzijn van de engelenwereld.

Opvallend is dat met name vanaf de jaren vijftig de

engelen in de kerken meer en meer worden

doodgezwegen en worden gedemystificeerd.

De moderne theologie zegt dat we de engelen als volgt

moeten beschouwen:

• Als een Jungiaans archetype;

• Als een schizofrene waanvoorstelling;

• Of als oerbeelden uit vervlogen tijden.

De hoogleraar theologie Stoffels zei nog in 2004:

De kerken hebben de engelen bij het grof vuil gezet.

In die zelfde tijd groeide er met name buiten de kerken,

en wel in de stroming die New Age genoemd wordt,

een nieuw bewustzijn van de engelenwereld.

In 1983 publiceerde de arts Hans Moolenburgh zijn

boek:Engelen als beschermers en helpers van de

mensheid. In 1991 publiceerde ik zelf het boekje:

‘Nu de engelen zijn teruggekeerd.’

In Nederland schijnt 47% van de mensen in engelen

te geloven, in Amerika zelfs 70%.

De grondlegger van de christelijke engelenleer was

Dionysius de Areopagiet, een leerling van Paulus en

directeur van de Esoterische School in Athene die door

Paulus was gesticht. Het is boeiend te zien hoe op dit

moment zijn werk ook in het Nederlands weer

toegankelijk wordt!

Zo zien we ook bij dit engelen thema dat er enerzijds

een verder afsluiting van de geestelijke wereld plaats

vindt, ook in de kerken, maar dat er tegelijk sprake is

van een beginnende verbinding met de geestelijke

wereld via de engelen.

Het nieuwe tijdperk dat in 1899 begon, is overigens

een nieuw gouden tijdperk. Niet omdat er dan vrede

is, integendeel, maar vanwege de nieuwe verbinding

met de geestelijke wereld die mogelijk wordt voor

ieder die zich daarvoor openstelt.

3. Een grote Meester komt ons helpen

De overgang naar de 20e eeuw is zo’n belangrijk keerpunt

inde mensheidsgeschiedenis dat er speciaal een grote

Meester naar de aarde komt om ons dit nieuwe tijdperk

binnen te leiden: Rudolf Steiner.

Rudolf Steiner werd in 1861 geboren en was dus in 1899,

toen het nieuwe tijdperk begon, bijna veertig jaar: de tijd

waarin de geest aan en in een mens begint te werken.

In die tijd mocht hij een ontmoeting met Christus hebben.

Hij was de eerste die na 1899 met de geestelijke wereld

in verbinding mocht treden en daar bijvoorbeeld de

Akasha kroniek mocht bestuderen! Dagenlang stond hij

in de geest voor het Mysterie van Golgotha. Door deze

inwijding werd hij de Meester die ons het nieuwe tijdperk

dat zojuist begonnen was, mocht binnenleiden.

Op zijn 18e jaar, in 1879, begon het regentschap van de

aartsengel Michaël die ons vanuit de geestelijke wereld

komt helpen om het nieuwe tijdperk binnen te gaan.

Vanaf zijn 18e jaar staat Rudolf Steiner dus in een direct

contact met Michaël.

Het bijzondere van Rudolf Steiner is dat hij ons enerzijds

laat zien, hoe de nieuwe verbinding met de geestelijke

wereld leidt tot nieuwe inzichten; karma, reïncarnatie,

samenstelling van de mens en de engelenwereld, maar

anderzijds tot een transformatie van het alledaagse leven.

Denk aan biologisch-dynamische landbouw, ander

onderwijs, andere geneeskunde en bijvoorbeeld ook een

andere opbouw van de samenleving.

Volkomen nieuw is de manier waarop Rudolf Steiner de

esoterische inzichten toepast op het alledaagse leven.

4. De 20e eeuw is de eeuw van de verschijning van

de etherische Christus

Sinds de Tweede Wereldoorlog horen we steeds vaker

over een verschijning van de etherische Christus.

Wat Rudolf Steiner als eerste mocht beleven, mogen

nu ook anderen ervaren. De eerste berichten daarover

stammen uit de kampen van de Tweede Wereldoorlog.

Dat is essentieel voor onze tijd:

de Christus begint in ons te werken als ons hoger zelf,

maar komt tegelijk van buiten tot ons.

5. Daarmee samenhangend is ook het lot van Duitsland

in de vorige eeuw bijzonder

• Waarom kende Duitsland twee wereldoorlogen?

• Is Duitsland en zijn de Duitsers dan zoveel slechter

dan bijvoorbeeld de Nederlanders? Nee, natuurlijk.

Maar het lot van Duitsland hangt samen met zijn

bijzondere opdracht: om de kern van de menselijke ziel

tot ontplooiing te brengen. Ofwel: om de geboorteproces

van het Ik in de mens, ofwel van de innerlijke Christus,

te doorleven en te behoeden. Anders gezegd:

om op aarde de weg te banen voor de geboorte van

het hogere Ik in de mens.

Ter vergelijking: Nederland heeft bijvoorbeeld de opdracht

om de bewustzijnsziel te ontwikkelen en naar een hoger

niveau te tillen.

De donkere machten (Lucifer en Ahriman) wilden met alle

geweld voorkomen dat Duitsland zijn hoge opdracht zou

kunnen vervullen.

Daarom zorgden ze voor zoveel onrust, angst en woede dat

het wel tot een oorlog komen moest. Doordat de aandacht

van de mensen volledig werd opgeslokt door de oorlogen,

was er geen aandacht voor de geestelijke aspecten van die

tijd: de geboorte van de Christus in ons en zijn

etherische wederkomst, binnen en buiten zijn immers

de twee keerzijden van eenzelfde gebeuren.

6. Het regentschap van Michaël

Op aarde kregen we de hulp van een grote Meester

om ons het nieuwe tijdperk binnen te leiden.

Vanuit de geestelijke wereld krijgen we de hulp van de

grote aartsengel Michaël. Die beiden: Rudolf Steiner en

Michaël, werkten en werken nauw samen.

Michaël brengt crises: het oude materialistische denken

moet vervangen worden door een nieuw geestelijk

denken. Alleen dan kan de geest, het hoger Zelf of de

Christus in ons geboren worden.

7. Samenvattend:

• We leven in een beslissende overgangstijd.

• We krijgen eerst zelf de lessen voorgelegd om ons

bewust te worden van deze overgang en van onze

plaats en opdracht daarin.

• We worden geroepen om leerling medewerkers van

Michaël te worden.

• Zo worden we ook geroepen om medewerkers van

Rudolf Steiner te worden.

• Ofwel: we mogen omvormers worden, te beginnen in

het eigen leven!

Voor die omvorming zijn de volgende tien lessen bedoeld!

De Tien lessen

1. Leer je eigen grenzen te bewaken, maar besef wel

de zin daarvan!

2. Inzicht in de oude en de nieuwe helderziendheid.

3. Ontwikkel bij het ouder worden een geestelijke

levenshouding.

4. Maak je het geheim van de tijd bewust.

5. Leer heimwee te bestrijden met liefde.

6. Draag zelf de verantwoordelijkheid voor je lichaam.

7. Je bent ook zelf verantwoordelijk voor je geestelijke

ontwikkeling.

8. Werk zó aan jezelf dat Christus door je heen kan werken.

9. Besef: door het gaan van de inwijdingsweg

komt oud zielenvuil naar boven.

10. Leef in verbinding met de geestelijke wereld.

Les 1: Leer je eigen grenzen te bewaken, maar besef wel

de zin daarvan!

Leren opkomen voor jezelf, is een populaire les in deze tijd.

Dat betekent een versterking van onze ik-kracht.

Dat is nodig voor het verwerven van onze bewustzijnsziel

en de geboorte van de innerlijke Christus in ons of ons

hoger zelf.

De gevaren van dit proces zijn dat de versterking van de

ik-kracht mensen egocentrisch maakt, ze een kort lontje

geeft en dat het de agressie versterkt. We moeten dus leren

die grotere ik-kracht te gebruiken in dienst van het hoger

zelf. Hoe doe je dat?

Bijvoorbeeld door je bewust te leren verplaatsen in de ander

en door te leren luisteren naar wat de ander zonder

woorden zegt of eigenlijk bedoelt te zeggen.

Les 2: Inzicht in de oude en de nieuwe helderziendheid

De vroeger helderziendheid was verbonden met de

groepsziel en was onbewust: in trance of in extase.

De nieuwe helderziendheid die in deze tijd geboren

wordt, is een bewuste helderziendheid, waarvan de

hoogste vorm een innerlijk wéten is: je wéét dat er een

geestelijke wereld bestaat, dat je meer levens op aarde

krijgt en al gehad hebt, en dat er een engelenwereld bestaat.

Je wéét dat dit de tijd van Michaël is.

En vanuit die helderziendheid, die dus in wezen een vorm

van helderweten is, kies je bijvoorbeeld niet voor euthanasie

als je dementie krijgt, omdat je weet dat de les van

afhankelijkheid een onmisbare les is.

Zo ontdek je al doende dat deze nieuwe helderziendheid

je brengt tot allerlei duidelijke inzichten over de keuzes

die wij in dit leven moeten maken.

Les 3: Ontwikkel bij het ouder worden een

geestelijke levenshouding

De eerste 21 jaar ontwikkelt de mens zijn fysiek, etherisch

en astraal lichaam. De tweede 21 jaar van 21 tot 42 jaar

zijn ziel. Vanaf het ongeveer het 42e jaar wordt de geest

werkzaam. Dan krijgt de mens een keuze: blijf je je richten

op de materie, of ga je je nu richten op geestelijke waarden

en inzichten? Wie dan blijft vasthouden aan de materie,

zal later een teleurgesteld, verbitterd en sacherijnig mens

worden. Wie kiest voor de geest, zal een wijs oud mens

kunnen worden. De oudere mens zal zich mogen afvragen:

Heb ik al een innerlijke verbinding met de geestelijke

wereld gekregen? Besef ik al iets van mijn karma?

Esoterie: “Je levensopdracht voor deze tijd”

En wat is mijn levensopdracht?

Les 4: Maak je het geheim van de tijd bewust.

Hét grote geheim van deze tijd is de komst van Christus

in de etherische wereld. Vandaar dat steeds meer mensen

vertellen over een Christus-verschijning.

Hoe is dat mogelijk?

Omdat Christus is afgedaald naar de etherische wereld

om ons van daaruit naar zich toe te trekken.

De komende drieduizend jaar zullen steeds meer mensen

Hem mogen waarnemen en mogen ervaren, hoe de

ontmoeting met de Christus, hogere krachten in hun ziel

wakker roept: ze worden wétenden.

Omdat we in een wereld van dualiteit leven, zal Christus

niet alleen in ons geboren worden, maar ook van buiten tot

ons komen. En door zijn komst worden de krachten van ons

hoger Zelf actief en beginnen in en aan ons te werken.

Les 5: Leer heimwee te bestrijden met liefde

Waardoor ontstaat heimwee?

Doordat we niet goed geaard zijn.

Doordat we geschrokken zijn door de vooruitblik,

vlak voor onze geboorte op het komende aardse

leven, maar ook door onveilige kinderjaren.

Door dat heimwee hebben we ons nooit helemaal

verbonden met ons fysieke lichaam, en dus met de

aarde.

Heimwee wordt ook veroorzaakt door Lucifer die

in de sfeer van ons hoofd werkt en ons steeds

probeert weg te trekken van de aarde.

Wat helpt tegen heimwee?

Een scheutje Ahriman, én het besef dat Christus,

Michaël en andere mensen ons nodig hebben.

Zij hebben jou écht nodig op aarde!

Les 6: Draag zelf de verantwoordelijkheid voor je lichaam.

Ons lichaam is een geschenk van God en zijn eigendom.

Alle engelen hebben aan de groei en ontwikkeling

ervan bijgedragen.

Nu is ons lichaam een tempel voor de geest die in deze

tijd in ons geboren wil worden.

Het inzicht in karma en reïncarnatie leert ons dat we zelf

verantwoordelijk zijn voor ons leven, en dus ook voor

ons lichaam.

Laat dat dus niet zomaar klakkeloos over aan de dokter.

Ook moeten we de zorg voor wat er leeft in ons etherisch

lichaam leren dragen: ons denken en onze herinneringen.

Verzorg dus je denken en je herinneringen!

Bovendien zijn we verantwoordelijk voor wat er leeft in

ons astrale lichaam: onze emoties.

Verdring die dus niet, maar verwerk ze!

Ontdek ook wat de verschillende ziektes ons willen

zeggen.

De lever: verdrongen emoties; wat heb je op je lever?

Longen: ruimte durven innemen, reuma: aanwezig

durven zijn, maag: verteren en verwerken.

Les 7: Je bent zelf verantwoordelijk voor je geestelijke

ontwikkeling

Er ligt een bijzondere ontwikkeling achter ons:

– We zijn geen groepszielen meer, maar individu!

– Daarom zijn ook de Tien Geboden niet langer

richtinggevend, maar ons geweten!

– En daarom luisteren we niet langer naar buiten,

maar naar binnen.

– We hoeven dus niet naar een priester of een

dominee te luisteren, maar naar het eigen wéten.

– De tijd van dogma’s is dan ook voorgoed voorbij,

ook al doen Lucifer en Ahriman hun best om de

dogma’s weer terug te halen, bijvoorbeeld via IS.

De eigen verantwoordelijkheid kunnen we vorm geven

door het lezen van boeken, door cursussen te volgen,

door meditatie en door het gebed. Daardoor

ontwikkelen we een eigen lijntje met de geestelijke

wereld.

Les 8:

Werk zó aan jezelf dat Christus door je heen kan werken.

Paulus schreef eens: Niet ik spreek, maar Christus in mij

spreekt. In die woorden zien we de overgang van een

leven in de sfeer van het ego, naar een leven in de sfeer

van het hoger Zelf. Het is die overgang, waardoor een

mens niet langer vraagt: Waarom?, maar leert zeggen:

Daarom dus.

Paulus schreef ook: Toen het God behaagde zijn Zoon in

mij te openbaren. Met die woorden laat Paulus zien dat

hij een ontijdig geborene is: hij beleeft iets dat de mens

pas in deze tijd begint te ervaren: de ontdekking van de

Christus in ons! Maar daarom beleefde hij ook al iets van

de eenzaamheid en angsten van de moderne mens die

individu geworden is.

Les 9:

Besef: door het gaan van de inwijdingsweg komt oud

zielenvuil naar boven.

– Het licht van de innerlijke Christus brengt het donker

aan het licht.

– Geestelijk groeien is net als de tandartsboor:

steeds weer een nieuwe ronde op een pijnlijke plek.

– Spirituele mensen hebben het soms moeilijker:

anders dan anderen, staan haaks op de gangbare

manier van denken en leven, en hebben een groeiende gevoeligheid.

– Maar ze hebben het ook makkelijker: ze weten dat het

leven een diepe zin heeft, hebben weet van de geestelijke

wereld, en van de hulp die vanuit die wereld tot ons komt

en weten dat niets, maar dan ook niets zinloos is.

Les 10: Leef in verbinding met de geestelijke wereld.

– En dus: leef met je geliefde gestorvenen;

– Leef met je eigen Engel;

– En leef met Christus: Hij is zo dicht bij ons.

Hand Stolp