“De verschillende Religies”

“De islam vanuit het perspectief van het esoterisch Christendom”

Alle godsdiensten leveren door de eeuwen heen

een eigen bijdrage aan de ontwikkeling van de mens.

Daarom zijn alle godsdiensten belangrijk en zinvol:

we hebben ze allemaal nodig, bij onze menselijke

ontwikkeling.

Toch zijn de verschillende religies zeker niet gelijk

aan elkaar, zoals ten onrechte wel gedacht wordt.

Zo zijn de Islam en het Christendom beide weliswaar

een monotheïstische godsdienst en ‘een religie van

het boek’, zoals de Islam zegt, maar tegelijk zijn ze

heel verschillend.

Het is belangrijk om ons dit verschil bewust te worden:

pas dan leren we elkaar beter te begrijpen.

Vanuit het esoterische Christendom gezien is het

grootste verschil dit: dat de Islam zegt dat Allah

geen zoon heeft en dat Mohammed een profeet is

en niet de zoon van Allah. De Islam wijst dan ook

de Drie-eenheid af. Dat is daarom belangrijk,

omdat volgens het Christendom de Drie-eenheid

het ontwikkelingsproces van de mens weerspiegelt,

ofwel zijn voortdurende groei naar een hoger

bewustzijn.

Het monotheïsme van de Islam blijft daarentegen

vasthouden aan het besef dat God boven en buiten

ons te vinden is, maar niet in ons.

Voor het esoterische Christendom is vrijheid essentieel

pas dan kan de mens zich bewust worden van de Geest

of het hoger Zelf in zichzelf, terwijl voor de Islam vooral gehoorzaamheid aan Allah belangrijk is.

Deze verschillende visie leidt ook tot een verschillende levenshouding. Naast dit verschil zijn er natuurlijk nog

andere die even belangrijk zijn.

Alle mensen, of ze nu islamiet, christen, boeddhist,

of wat dan ook zijn, zijn onze zusters en broeders en

verdienen onze liefde en ons respect. Zie de ander

in de eerste plaats als medemens, en niet als het etiket

dat ze dragen: christen, islamiet of wat dan ook.

Zie het unieke en heel eigene van ieder mens dat

achter het etiket verborgen ligt.

Ontwikkel een innerlijke gevoeligheid voor wat in

de ander tot bloei en tot ontwikkeling wil komen.

Alleen vanuit deze grondhouding is het geoorloofd

na te denken over de inzichten van het esoterische

christendom ten aanzien van de islam.

1. De keuze tussen twee uitersten

Zelfs in de kerkelijke wereld is er, net als op andere

terreinen van de samenleving, een heftige discussie

ontstaan over de vraag hoe we tegen de islam moeten

aankijken en hoe we met deze religie moeten omgaan.

De Reuver, landelijk secretaris en kerkleider van de

Protestantse Kerk Nederland (PKN), noemde in een

interview de islam ‘een godsdienst die vrede wil.’

Ook zei hij: ‘Als je de Tien Geboden neemt en de

Koran, dan kom je eigenlijk op hetzelfde uit.’

Zijn uitspraak leidde tot felle reacties.

Er was zelfs een predikant, ds. C.H.W. van den Berg,

die zijn lidmaatschap van de kerk opzegde, omdat hij

‘weigert zijn ogen te sluiten voor feiten die iedereen

kan zien en weten.’ En met die feiten bedoelt Van den

Berg, zoals blijkt uit zijn opzegbrief, onder andere dat

islamitische gelovigen elkaar uitmoorden in de naam

van Allah; dat sommige wijken in Parijs in feite kalifaten

zijn, en dat het volgens de islam een goede daad is als

ongelovigen worden uitgemoord, zoals dat met Theo

van Gogh gebeurde.

Hoe moeten we te midden van de heftige discussies die

overal ter wereld zijn opgelaaid, tot een eigen oordeel

komen ten aanzien van de islam? Bestaat er alleen

maar de keuze tussen enerzijds het toedekken van het

geweld dat in de naam van Allah gepleegd wordt, zoals

De Reuver dat doet, en anderzijds het benoemen

van de islam als ‘een achterlijke, gewelddadige religie’

zoals Van den Berg zijn opvatting verwoordt?

Ik denk dat er een derde weg is: die van inzicht

ten aanzien van de plaats van de islam in het geheel

van de mensheidsgeschiedenis en een dieper inzicht

in de islam zelf, zoals dat niet alleen mogelijk gemaakt

wordt door de esoterische islam, maar ook door het

esoterische christendom.

2. Een paar gegevens

• Bij de bezinning op de islam is het allereerst

belangrijk om te beseffen dat de islam

zeer gevarieerd is: dé islam bestaat niet.

Zo is er een Iraanse islam, een Indonesische islam,

een Turkse islam en ga zo maar door. Dat komt,

omdat er geen centraal gezag is, zoals dat bijvoorbeeld

wel het geval is in de Rooms-Katholieke Kerk met de paus

en de kardinalen.

• De grootste godsdienst is het christendom: 2,2 miljard

aanhangers. Dan volgt de islam met 1,6 miljard aanhangers.

Het boeddhisme telt 415 miljoen (géén miljard!) volgelingen,

terwijl het jodendom 14 miljoen aanhangers kent.

• De islam is één van de drie monotheïstische religies:

het jodendom en het christendom zijn de andere twee. Monotheïsme betekent dat deze religies maar één

goddelijk wezen kennen. De drie monotheïstische religies

worden door de islamieten ook wel ‘de religies van het boek’ genoemd.

Deze heilige boeken kennen we onder deze namen:

de Tenach (Oude Testament), de Bijbel en de Koran.

• De drie monotheïstische religies worden ook wel de

‘Abrahamitische religies genoemd, omdat ze alle drie in

Abraham hun oorsprong vinden.

Daarbij volgen het jodendom en het christendom de lijn

die via Izaäk loopt, de zoon die Abraham bij zijn vrouw

Sara verwekte, terwijl de islam de ‘Abrahamitische stroom

volgt die via Ismaël loopt, de zoon die hij verwekte bij

de slavin Hagar. Mohammed is een directe nakomeling

van Ismaël, en dus van Abraham.

• De islam ziet Abraham als een islamiet;

in soera 3 : 67 staat: Niet was Abraham een jood

en niet een christen, maar hij was een Godzoeker,

een overgegevene, en hij behoorde niet tot de

genotengevers 😊 polytheïsten).

• De Kaäba in Mekka, het belangrijkste islamitische

heiligdom, is zo vertelt de islam, oorspronkelijk door

Adam gesticht en later in verval geraakt: een ruïne

bleef over. Maar Abraham en zijn zoon Ismaël hebben

de Kaäba weer teruggevonden en opnieuw opgebouwd.

• De naam islam betekent overgave.

Vandaar dat Goethe zei: Wanneer islam overgave aan

God betekent, leven en sterven wij allen ‘in islam.’

Zo gezien is volgens Goethe de islam een universele

religie: alle mensen moeten in overgave aan God leren

leven en sterven.

• Pietro Archiati zei dat de islam er is om het christendom

zijn tekortkoming als in een spiegel voor te houden.

Die tekortkoming is het gebrek aan inzicht in de eigen religie.

Met deze uitspraak bedoelt Archiati dus dat de islam

de christenen oproept om hun eigen religie serieus te nemen!

Hans Stolp