Deel 3. Ons liefdesvermogen leeft in ons etherische lichaam
Ons liefdesvermogen maakt deel uit van de krachten van ons etherische lichaam. Daarom kan dit lichaam ook ons
liefdeslichaam genoemd worden.
Als de liefdeskrachten ontwaken, ontwaakt daarmee
geleidelijk de liefde voor postzegels, seksualiteit, geld,
je werk, jezelf, je kinderen, anderen, enzovoort.
De tegenstander van liefde is egoïsme: deze weerhoudt
de liefde ervan uit te stromen en duwt haar als het ware
terug in het etherische lichaam.
De liefde ontwaakt in een mensenkind vanaf de
tandenwisseling tot aan de puberteit. Het laatst ontwaken
de seksuele krachten: dan leert een kind de liefdeskrachten
ook tot in het lichaam te beleven.
Seksualiteit is dus altijd uitdrukking van de geestelijke liefde.
Waar zij wordt losgemaakt van deze geestelijke liefde, wordt seksualiteit tot demonische liefde, dierlijk en onmenselijk.
Tegenwoordig wordt deze gang van zaken vaak andersom voorgesteld: alsof de liefde voortkomt uit de seksualiteit.
Denk aan Freud die zei dat alles voortkomt uit het seksuele verlangen.
Overigens: liefde is ook de kracht die het etherische lichaam
van Christus opbouwt: onze liefdesdaden vormen de
bouwstof voor dit lichaam dat Christus nodig heeft nu Hij
in de etherische wereld is afgedaald om aan ons te verschijnen
en met ons te leven.
Bovendien is het belangrijk te weten dat liefde de kracht is
die ons etherische lichaam omvormt tot een hoger niveau
en het omvormt tot Levensgeest of Boeddhi.
Deell4. De drie vormen van liefde volgens Plato
Plato vertelt dat er drie vormen van liefde zijn:
1. Eros of erotiek. Eros is de Griekse god van de liefde.
Tot deze vorm van liefde behoren seksualiteit, voortplanting,
het hartstochtelijke verlangen naar de ander en het verlangen
om ook zelf bemind te worden.
Ook behoort tot Eros de passie voor schoonheid.
Het is verbonden met het fysieke en etherische lichaam.
2. Philia: is vriendschap. Deze liefde berust op wederzijds
respect en begrip, en op wederkerigheid. Aristoteles zegt
dat deze liefde alleen mogelijk is als de mens ook van
zichzelf houdt.
Philia is ook de essentie van het moderne netwerken.
Het is een platonische liefde die uitgaat naar het eigene
of de gelijkgestemden. In huwelijken en relaties vormt men geleidelijk de seksuele liefde om tot Philia.
Zij is een liefde die verbonden is met de ziel.
3. Agapè is de onvoorwaardelijke liefde voor de ander.
Het is een liefde die niets terugverlangt en die niet alleen
uitgaat naar gelijkgezinden, maar naar alle mensen;
dus ook naar je vijanden.
Het is een liefde die uitgaat van de geest, en is de hoogste
vorm van liefde.
Het voorbeeld waarmee ik begon is dus Agapè-liefde, ofwel
een liefde van de geest en daarmee een onvoorwaardelijke
liefde.
5. Inzicht en wijsheid zijn noodzakelijk
• Wijsheid is noodzakelijk voor echte liefde. Dankzij de wijsheid
leer je bijvoorbeeld inzien, wanneer liefde een bezitterige liefde
is.
• Liefde betekent geestelijk één worden met de ander.
Rudolf Steiner adviseerde eens gevangenispsychologen:
Vraag je bij elke ontmoeting met een gevangene af:
Hoe had mijn ontwikkeling moeten verlopen om mij te laten eindigen als deze persoon? En waaraan heb ik het te danken
dat ik niet op het verkeerde pad ben terechtgekomen?
• Er moet evenwicht zijn tussen liefde voor jezelf en de wereld
buiten jou (de ander). Ofwel: je moet zelfstandig zijn,
zelfbewust, en zelfrespect hebben om lief te kunnen hebben.
• Eerlijkheid naar jezelf is essentieel.
• Een kind geen grenzen stellen is geen liefde, maar gemakzucht.
Hans Stolp