Deel 6. Het unieke van het Nieuwe Testament
In het Oude Testament vinden we verschillende geweldteksten,
net als in de Koran. Zo staat er in Leviticus 24:16: Wie de naam
des Heren lastert, zal zeker ter dood gebracht worden. En
in Kronieken 15:13: …en ieder die de Here, de God van Israël,
niet zou zoeken, moest ter dood gebracht worden, zowel klein
als groot, zowel man als vrouw.
In de Koran staat in Soera 2:191: En dood hen, waar gij hen ontmoet en drijf hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven
… zo is de vergelding der ongelovigen.
En in Soera 5:33: Doch de vergelding van hen die Allah en zijn
boodschapper bestrijden is dat zij ter dood gebracht moeten worden of dat hun handen en voeten worden afgekapt van weerszijden of dat zij uit het land verbannen worden.
De liefde die deze teksten weerspiegelen is Philia: gericht
op de eigen groep en gelijkgezinden.
In het Nieuwe Testament zien we hoe Jezus Christus
de stap maakt van Philia naar de hoogste vorm van liefde:
de Agapè-liefde.
Daarom leerde Hij ons onze vijanden lief te hebben.
Deel 7. Zelfrespect en zelfbewustzijn
Tegenwoordig wordt er vaak gesproken over zelfliefde:
Hebt uw naaste lief als uzelf. Zelf spreek ik liever over
een sfeer van zelfrespect en zelfbewustzijn die nodig is
om anderen lief te hebben in de zin van Agapè.
Alexandra Tompkins, leerlinge van Marieke de Vrij,
vertelt:
• Ik herken in mijzelf het kind dat met zijn magische
liefdeskracht die kinderen eigen is, het leed van de
volwassenen om zich heen probeerde op te lossen.
• Maar ik herken ook het kind in mij dat afgewezen,
ontkend en gekwetst werd.
• Ik zie nu hoe dat kind een beschermingslaag om zijn
gevoelsleven aanbracht ter bescherming
en zich verhardde.
• Ik zie ook hoe dat kind zich aangepast heeft
om er toch bij te mogen horen.
• Wat is er een liefde, een geduld en een onafgebroken
hard werken aan jezelf voor nodig om weer
bij je kern te komen en de verharding af te breken.
• Met name in relaties speelt dit een grote rol:
De helende beweging in een relatie is dat ik
mijn eigen wond verzorg die wakker gekust werd
door degene die ik liefheb!
Deel 8. De stap naar de hogere liefde
Oorspronkelijk werd de mens geleid door de groepsziel.
Later, toen de groepsziel zich geleidelijk begon terug te trekken, ontving de mens omstreeks 2000 v. Chr. wetten die hem leiding moesten geven. Denk aan Mozes en Hammoerabi.
In deze tijd moeten we de stap leren zetten van de uiterlijke wet naar ons geweten om voortaan van daaruit de leiding
te ontvangen die we in deze tijd nodig hebben.
Het geweten is nauw verbonden met de liefde
die we Agapè noemen.
De ontwikkeling van de Agapè-liefde, en daarmee van ons
geweten begint pas in deze tijd!
Pas in de volgende cultuurperiode
(3573 na Chr. tot 5733 na Chr.) zal Johannes ons als
de grote leraar van de liefde helpen om zowel de Agapè,
als ons geweten tot een hogere ontwikkeling te brengen.
Deel 9. Vier uitspraken van Rudolf Steiner
Wanneer we de wereld beter leren kennen en zelf
steeds meer in liefde leven, zullen we ook het duister
en het boze van de wereld steeds beter leren kennen.
Wat ik niet liefheb, kan zich niet aan mij openbaren.
Liefde die van wijsheid is vervuld, wijsheid die met liefde
is doordrongen dat is het hoogste.
Strijd wordt niet door strijd overwonnen en haat niet door haat.
In werkelijkheid worden strijd en haat alleen door liefde overwonnen.
Deel 10. De groei naar Agapè
Het is niet vanzelfsprekend om toe te groeien naar Agapè,
de hoogste liefde. Dat vergt harde arbeid: aan jezelf.
Die verloopt onder meer via de volgende levenslessen:
1. Bevrijd je van het slachtofferschap.
2. Beoefen dankbaarheid voor het leven.
3. Een groei in vertrouwen is noodzakelijk.
4. Besef: niet morgen, maar nu!
5. Leer luisteren naar de innerlijke stem.
6. Heb aandacht voor een groei in wijsheid.
7. Dan zal ook je liefdeskracht sterker worden.
Het Hooglied van de Liefde (1 Korinthe 13)
Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen,
had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan
een dreunende gong of een schelle cimbaal.
Al had ik de gave om te profeteren
en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis
en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen,
had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel
aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs
en kon ik daar trots op zijn, had ik de liefde niet,
het zou mij niet baten.
De liefde is geduldig en vol goedheid.
De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon
en geen zelfgenoegzaamheid.
Zij is niet grof en niet zelfzuchtig,
ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan,
ze verheugt zich niet over het onrecht,
maar vindt vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze,
in alles volhardt ze.
De liefde zal nooit vergaan.
Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de grootste daarvan is de liefde.
Hans Stolp