Echt luisteren bewerkt wonderen

Vooringenomen of open luisteren

Met een zekere regelmaat heb ik in de loop van mijn

leven interviews gegeven. Daarbij viel het mij op dat

de ene interviewer zo’n heel andere instelling had dan

de andere. Er waren journalisten die van te voren al

precies wisten welke antwoorden ze van mij wilden

horen. Met een zekere behendigheid stelden zij de

vragen zodanig dat ik schijnbaar als vanzelf kwam te

spreken over de punten die zij op hun lijstje hadden.

Suggestieve vragen vormden daarbij een onderdeel

van deze methode. Het ging het hen er duidelijk niet

om, om echt te horen wat mijn inzichten waren, nee,

ze wilden horen wat ze zelf in hun hoofd hadden.

Vooral wilden ze uitspraken waarvan ze dachten dat ze

de aandacht zouden trekken. Zo was er één journalist

die een aantal verschillende uitspraken, die ik tijdens

het interview over engelen had gedaan, uit het verband

haalde en ze los onder elkaar zette, met als kop er

boven: ‘Uitspraken van de engelen dominee’

Het zal duidelijk zijn dat ik mijzelf in dat interview niet

herkende en dat ik me geneerde voor de inhoud ervan:

het leek alsof ik een wereldvreemde goeroe was, die los

uit de pols wel even zou vertellen wie en wat de engelen

waren. Gelukkig waren er ook andere journalisten, die

integer waren die er werkelijk op bedacht waren om te

luisteren naar wat ik zeggen wilde. Zij waren het die mij

door hun aandachtige vragen en hun respectvolle manier

van luisteren verwarmden. Journalisten die niet al van te

voren in hun hoofd hadden hoe de grote lijn van het

interview moest verlopen, maar die het geduld en de

onbevangenheid hadden om te luisteren naar wat er al

pratend met elkaar, aan inzichten en ervaringen naar

boven kwam. Het opvallende is dat ik, terugkijkend, die

‘vervelende’ interviews zo goed als vergeten ben, maar

dat een paar andere gesprekken, waarbij de journalisten

onbevangen luisterden, in mijn herinnering gegrift staan

als kostbare momenten. Waarom? Omdat zij mij door

hun oprechte aandacht en door de vragen die ze stelden,

dingen lieten zeggen die ik mij pas op dat moment echt

bewust werd.

Zij hielpen mij dus ontdekkingen te doen en mij bewust

te worden water in de diepte van mijn ziel sluimerde.

Annemiek Schrijver:

‘Het interview is een ontmoeting van hart tot hart.’

De beste journaliste en interviewster die ik heb

meegemaakt, is zonder twijfel Annemiek Schrijver,

presentatrice bij de Ikon.

De interviews met haar waren niet zozeer interviews,

zeg maar: ondervragingen, het waren echte

gesprekken: ontmoetingen van hart tot hart.

Door haar oprechte aandacht sprak ik bij haar

steeds weer dingen uit, die mijzelf verrasten en mij

een nieuw en verdergaand inzicht gaven.

Zij is ook de enige aan wie ik tijdens een interview ooit

iets heb verteld over de liefde die ik voor Christus voel.

Ik heb dat toen niet alleen verteld, maar haar dat ook als

vanzelf laten voelen. Dat was een heel bijzondere ervaring.

Want die liefde leeft als een grote, maar ook zo’n

kwetsbare schat in mijn hart dat ik daar moeilijk over

praten kan, meestal alleen maar vanuit een zekere

afstandelijkheid.

Zo werd Annemiek Schrijver voor mij hét voorbeeld

van een mens die waarachtig en intens luisteren kan.

Zij liet mij zien hoe wij ‘alleen maar’ door de kracht

van ons luisteren de ander verdieping van inzicht

kunnen schenken.

Ook liet zij mij zien hoe wij de ander het geschenk

kunnen geven om in alle openheid te vertellen over

de kwetsbaarheden die leven in zijn het hart.

Kwetsbaarheden die, zoals wij bijna allemaal uit

ervaring wel weten, alleen maar uitgesproken kunnen

worden tegenover iemand die echt en waarachtig luistert.

En deze mensen zijn er niet zoveel.

Het waarachtige gesprek is een heilige gebeurtenis

In een column met als titel Luisteren omschrijft

Annemiek Schrijver haar manier van luisteren als volgt:

Leeg luisteren, zonder vooraf bedachte standpunten of

inzichten over de ander. Groter vreugde ken ik niet.

Maar, voegt ze aan die uitspraak toe: soms doet het pijn.

Dat is een opmerkelijke uitspraak. Enerzijds, omdat zij

het waarachtige luisteren een leeg luisteren noemt:

dus zonder van te voren al te weten hoe het gesprek

zal gaan en wat er uit moet komen. Anderzijds, omdat

zij zegt dat luisteren soms pijn doet.

Waarom doet het pijn?

Die pijn ontstaat als de geïnterviewde oppervlakkig blijft

en niet het achterste van zijn of haar tong wil laten zien.

Ofwel, zoals Annemiek dat noemt: als de ander niet met

aandacht vertelt. Dus: wanneer de ander niet echt is

en niet vanuit de diepte van het hart spreekt.

Dan doet Annemiek een uitspraak die mij nog steeds

diep raakt, omdat die paar woorden het mysterie van

het waarachtige luisteren kernachtig samenvatten:

De sacrale ruimte van de nabijheid wordt dan ontheiligd

door onachtzaamheid en loze woordenstromen.

Voor Annemiek Schrijver is het gesprek,

dus ook een interview, een werkelijke ontmoeting.

Iedere ontmoeting van hart tot hart is een heilige

of sacrale gebeurtenis.

Dat is voor haar de kern van elk gesprek.

Ik moest meteen denken aan de woorden die Jezus

Christus sprak: ‘Waar twee of drie in mijn naam bijeen

zijn, daar ben Ik in hun midden.’ (Mattheus 18 : 20).

Dat betekent dus dat waar mensen van een gesprek

een heilige ontmoeting maken, dat daar de

Christuskracht werkzaam wordt.

Dat Hij zelf dan voelbaar in ons midden is.

Het is zíjn stille en vaak zo verborgen inwerking die

de harten van twee mensen die zich innerlijk voor

elkaar openstellen, samenbindt en verheft tot in een

hoger bewustzijn.

Dat is het geheim van het gesprek, dus ook van het

interview dat een ontmoeting van hart tot hart wil zijn.

Angst is bevroren verdriet

Annemiek Schrijver vertelt in haar column ook over een

psychiater die ze eens heeft geïnterviewd. Hij vertelde

aan Annemieke over de genezing van een van zijn

patiënten, een jonge man met psychoses.

Na zijn genezing had deze zijn medicijnen weggegooid.

Annemiek vroeg aan de psychiater hoe het mogelijk

was dat deze man van zijn psychoses bevrijd was.

Zijn antwoord luidde: Omdat ik de mens in hem

aansprak en niet zijn psychoses. Daarna vertelde hij

Annemiek hoezeer de jongeman onder zijn angsten

geleden had. Daarom had hij hem op een zeker

moment de opdracht gegeven om zijn eigen gezicht

aan te raken en telkens deze mantra te herhalen:

Ik ben een goed mens. Toen de jongen dat deed, begon

hij plotseling zo hard te huilen, dat de tranen niet alleen

uit zijn ogen liepen, maar ook uit zijn neus.

Annemiek vroeg aan de psychiater: ‘Zou angst

bevroren verdriet zijn? Ja, antwoordde de psychiater.

Wat een indrukwekkende reactie is dat! Annemiek ziet

de gebeurtenis, waarover de psychiater haar vertelt,

als het ware voor zich. Ze ziet de jongeman tegenover

de psychiater zitten. Ze ziet de angst in de ogen van

de jongeman en in de manier waarop hij zich beweegt.

Ze ziet voor zich, hoe de psychiater hem de opdracht

geeft zijn gezicht aan te raken en de mantra te herhalen.

Ze ziet de tranen die beginnen te stromen en ze neemt

innerlijk waar hoe de angsten van de jongeman in zijn

tranen beginnen op te lossen: gestolde angsten die tot

leven komen en nu eindelijk losgelaten kunnen worden.

Dan begrijpt ze: de angst van de jonge man is in wezen

gestold verdriet. Verdriet dat niet de kans kreeg te

stromen en op te lossen, maar zich verhardde en tot

bron van onbedwingbare angsten in de ziel van de

jonge man werd. Dít is voor mij een schoolvoorbeeld

van actief luisteren.

Het begon, zoals we zagen met een leeg luisteren:

onbevangen, zonder enig oordeel vooraf. Maar juist

doordat Annemieke zo onbevangen luisterde, kon

ze innerlijk in beelden waarnemen, wat de psychiater

haar vertelde. Daardoor kon ze begrijpen wat de

psychiater haar niet vertelde, maar wat als inzicht in

haar geboren werd: angst is bevroren verdriet.

Zo zien we dat wat als leeg luisteren begint,

als vanzelf omgevormd wordt tot actief luisteren.

Het is deze vorm van luisteren die een nieuw

inzicht brengt.

De psychiater zal geraakt geweest zijn omdat

Annemiek ook begreep wat hij niet had verteld.

Misschien had hij zelf deze conclusie nog niet eens

zo bewust getrokken, maar werd hij zich deze bewust

doordat Annemieke de essentie van deze gebeurtenis

in woorden tot uitdrukking bracht. En Annemiek

voelde zich ontroerd en geraakt omdat zij dit zo

bijzondere inzicht al luisterend mocht opdoen.

Door de manier waarop dit gebeurde, is zij dit

inzicht nooit meer vergeten en draagt zij deze

verworven kennis voorgoed met zich mee.

Daarom schreef ze er ook een column over.

Opgetild tot een hoger bewustzijn

Wat deze twee: de psychiater en Annemiek in hun

gesprek beleefden, dát is het wat Jezus Christus met

zijn uitspraak: Waar twee of drie in mijn naam bijeen

zijn, ben ik in hun midden, bedoelt.

Want heldere inzichten die zomaar tijdens een gesprek

geboren worden, komen voort uit de inspiratie van

Christus zelf. Als twee mensen zich werkelijk van hart

tot hart met elkaar verbinden, is het Christus die hun

harten tot een hoger bewustzijn verheft. En daar, in dat

hogere bewustzijn, kan Hij in de harten van de mensen

deze grootse inzichten geboren laten worden.

Daarom kan écht luisteren zulke wonderen bewerken:

wonderen van inzicht.

Hans Stolp

*Interview met Annemiek ter aanvulling:

https://www.facebook.com/…/hans-stolp…/581310119337450/

Andere interviews:

De nachtzoen: https://www.youtube.com/watch?v=KfafCcAbYRo

‘Interview met uit 2007 met Marleen Stelling en Hans: https://npo.nl/…/pastor-en-acteur-hans-stolp/afspelen