“Helderziendheid” deel 1

Oude en nieuwe helderziendheid: wat is het verschil?

Een oude en een nieuwe helderziendheid…

De esoterische geschiedenis vertelt dat de mens

oorspronkelijk helderziende was: hij kon tot ver in de

geestelijke wereld schouwen. Je zou kunnen zeggen:

in vroeger tijden ging de mens heel kameraadschappelijk

met de engelen om en was met hen vertrouwd.

De esoterische geschiedenis vertelt ook dat de mens na

de definitieve ondergang van Atlantis, die zo’n tienduizend

jaar voor Christus plaatsvond, die helderziendheid

langzamerhand begon te verliezen:

de geestelijke wereld ging langzaam dicht.

Ook dat was een proces dat duizenden jaren in beslag nam.

Maar toen de ‘gewone’ mensen uiteindelijk het vermogen

om helderziend tot in de geestelijke wereld te schouwen,

verloren hadden, waren er gelukkig nog ingewijden die

helderziend waren en konden bemiddelen tussen de aardse

wereld en de geestelijke wereld. Zij gaven leiding aan de

mensen in overeenstemming met wat de geestelijke wereld

bedoelde en wilde. Maar toen ook de ingewijden uitstierven

en in latere tijd de herinnering aan wat zij hadden verteld,

steeds meer vervaagde, werd de mens geleidelijk aan steeds materialistischer: het ging hem uiteindelijk alleen nog maar

om de aarde en alleen nog maar om dit leven.

Achteraf gezien kunnen we zeggen dat de mens in die materialistische periode, die wij in onze tijd eindelijk achter

ons beginnen te laten, als een blinde ronddoolde, zich niet

bewust van die zoveel grotere wereld om hem heen.

Tragisch genoeg zijn er nog steeds heel wat mensen die zo

leven en die dus de grote wekroep van deze tijd nog niet

gehoord en niet verstaan hebben.

In onze tijd begint de mens opnieuw helderziende

vermogens te ontwikkelen. In deze tijd nog zeer beperkt,

maar het is een ontwikkeling die niet meer te stuiten is en

die binnen afzienbare tijd steeds meer mensen zal gaan

aanspreken en bezig houden.

De vraag is nu: is er verschil tussen die oude vormen van helderziendheid die de mens vroeger eigen was, en de helderziende vermogens die wij in deze tijd beginnen te ontwikkelen? En kunnen we vervolgens, als we zicht krijgen

op die huidige, nieuwe vermogens, daaruit ook afleiden

hoe wij daar in deze tijd mee om moeten gaan?

De oude helderziendheid was verbonden met de groepsziel

Bij volken die in de oerwouden leven en bij nomadische

volken vinden we nog voorbeelden van die oude

helderziendheid.

Zo is van de Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië, bekend dat zij in vroeger tijden uit hun lichaam

konden treden om een stamgenoot te volgen die een

bijzondere boodschap aan een andere stam moest brengen

en op weg ging om die opdracht te vervullen. Ze konden

dus hun stamgenoot in een soort droombewustzijn volgen

en al zijn ervaringen delen, ook wat hem bij die andere stam

overkwam. Dit oude helderziende vermogen van de

Aboriginals is mogelijk doordat de stam’ genoten op een

bepaalde manier nog een eenheid vormden. Ze waren in

zekere zin nog geen individu, waren nog niet in staat voor

zichzelf op te komen en een volslagen eigen weg te gaan,

maar leefden vanuit de sfeer van de groep: wat de groep

bezielde, bezielde hen. Wat voor de groep van belang was,

ging boven alles, ook boven het belang van het individu.

Daarom zeggen we ook dat de Aboriginals hierdoor tot de

laatste mensen behoorden die nog in de sfeer van een

groepsziel leefden. Ze hadden in wezen nog niet ‘ik’ leren

zeggen en waren nog geen individu geworden waren,

een mens die vanuit eigen kracht leven kan.

Terugkijkend zien we dan ook dat de mens zijn

helderziende vermogens verloor juist bij dat voortgaande

proces van individualisering, dat overigens al in de tijd van

het oude Israël begon. Het volk Israël liep namelijk voorop

bij dit proces en verloor dan ook sneller dan andere volken

die oude helderziende vermogens.

We mogen zeggen: hoe meer de mens ‘ik’ leerde zeggen

in plaats van ‘wij’ en hoe meer hij voor zichzelf leerde

opkomen, hoe meer hij die oude, droomachtige

helderziende vermogens verloor. De oude helderziendheid

is dus nauw verbonden met de mens als groepswezen.

De oude helderziendheid zoekt leiding en is gericht

op het voorspellen van de toekomst.

Toen de mens nog in dat oude, droomachtige bewustzijn

leefde en daardoor heel direct met de geestelijke wereld verbonden was, ontleende hij aan die wereld de leiding

die hij zo nodig had. Hij was immers nog niet in staat op

eigen benen te staan en kon daarom nog geen zelfstandige

beslissingen nemen. De helderziendheid uit die oude tijden

was er dan ook op gericht om de aanwijzingen van de

geestelijke wezens, zeg maar: de engelen, te kunnen

vernemen. In latere tijd, toen de mens langzamerhand dat droomachtige bewustzijn verloor, bemiddelden de

ingewijden tussen de mens en de geestelijke wereld.

Toen, de ingewijde, koning Saul van Israël in een bepaalde

situatie niet meer wist wat hij doen moest, liet hij door een waarzegster de gestorven profeet Samuël oproepen om van

hem te horen wat hij doen moest. Ook gestorven ingewijden konden de mensen in die oude tijden de leiding geven die

zij behoefden.

Vanzelfsprekend was de oude helderziendheid ook gericht

op de toekomst: wat gaat de toekomst brengen en wat moet

de mens doen om zich op die toekomst voor te bereiden?

Immers, zolang de mens zich nog niet zover had ontwikkeld

dat hij zijn eigen toekomst kon bepalen, was hij voor die

toekomst afhankelijk van degenen die in de geestelijke wereld leven, de engelen, de meesters en de ingewijde gestorvenen:

zij gaven leiding aan het leven op aarde en daarom bepaalden

zij dus ook de toekomst.

“Helderziendheid” deel 2

Een oude en nieuwe helderziendheid: wat is het verschil?

De nieuwe helderziendheid respecteert onze vrijheid

en doet geen toekomstvoorspellingen

Het zal duidelijk zijn dat de nieuwe helderziendheid

die zich in onze tijd begint te ontwikkelen, heel anders

van karakter moet zijn en ook is.

Wij zijn geen groepswezens meer, maar zijn individu

geworden en hebben ons inmiddels zover ontwikkeld

dat wij nu in staat zijn onze eigen beslissingen te nemen.

We zijn daarom ook niet langer alleen maar afhankelijk

van de leiding vanuit de geestelijke wereld, maar zijn nu

zover dat we in staat zijn onze beslissingen te nemen

door na te denken, door ons te bezinnen op wat we

eigenlijk willen en door onze verlangens serieus

te nemen.

Natuurlijk hebben we nog heel wat verborgen hulp en

leiding vanuit de geestelijke wereld nodig, en na onze

dood zullen we zien hoe bijzonder die hulp was, maar

hoe meer we de verantwoordelijkheid voor ons leven

op ons leren nemen, hoe meer we de vrijheid krijgen

om onze eigen beslissingen te nemen.

Dat betekent dat de toekomst niet langer voor de volle

honderd procent vaststaat: onze toekomst hangt in deze

tijd niet alleen af van het plan dat de geestelijke wezens

met ons hebben, maar ook van onze eigen beslissingen.

En dat betekent weer dat de toekomst niet met zekerheid

te voorspellen ís.

Wie dus in onze tijd toekomstvoorspellingen doet, zit per

definitie verkeerd, omdat hij of zij geen rekening houdt

met de beginnende vrijheid die de mens zich

tegenwoordig eigen maakt.

Toekomstvoorspellingen nemen daarnaast onze

onbevangenheid weg om onze eigen weg te gaan en

beperken ons in onze vrijheid. Een boeiend voorbeeld

van het gevaar van toekomstvoorspellingen geeft

prof. B.C.J. Lievegoed in zijn boek ‘Het oog van de naald.’

Daarin vertelt hij dat hij op zijn dertiende jaar de

horoscoop te horen kreeg die een oom voor hem had

gemaakt: ‘Je zult trouwen, maar je vrouw zal snel sterven

en dan zul je nog een tweede keer trouwen, en dat huwelijk

zal heel lang duren.’ Deze voorspelling, vertelt Lievegoed,

was een domper op mijn puberteit en mijn adolescentie.

Steeds, als ik verliefd werd, dacht ik: mijn god, laat ik niet

verliefd worden, want dan zal het meisje sterven.

Uiteindelijk vergeet hij een keer de voorspelling, wordt

verliefd en trouwt. Maar een jaar later sterft zijn vrouw.

De horoscoop ging dus in vervulling. Bovendien duurde

het huwelijk met zijn tweede vrouw inderdaad heel lang.

Maar de kennis van deze horoscoop had wel een

schaduw over zijn jeugd gelegd! De onbevangenheid van

Lievegoed was weggenomen door de voorspelling en hij

werd daardoor in zijn vrijheid van handelen beperkt.

Als ik op Google helderziendheid intoets, dan krijg ik

allemaal mogelijkheden om mij de toekomst te laten

voorspellen. Het lijkt wel, alsof bij Google

helderziendheid hetzelfde is als toekomstvoorspelling!

Na het bovenstaande zal het, hoop ik, duidelijk zijn dat toekomstvoorspellingen in wezen behoren tot de oude,

vroegere helderziendheid en dat de nieuwe helderziendheid

uit respect voor onze vrijheid en onbevangenheid helemaal

niets zal zeggen over onze toekomst, zelfs als het al mogelijk

zou zijn daar het een en ander over te zeggen.

De helderziende die zijn begaafdheid met respect voor

anderen wil gebruiken, zal het dan ook zeker nalaten ook

maar iets over de toekomst van een ander te zeggen.

Ook al, omdat degene, die kennis van zaken heeft, weet dat

die toekomst er vanwege onze groeiende vrijheid altijd weer

anders uit kan komen te zien.

Een bijzondere boodschap

Onlangs kreeg ik een mailtje, waarin iemand mij een

boodschap van de engelen overbracht die hij gekregen had:

De engelen nodigen je uit om naar Patmos te gaan om daar

op het strand de inwijding tot meester te ontvangen die ik

je namens de engelen geven mag.

Het eiland Patmos ligt in Griekenland, voor de kust van

Turkije en is het eiland waar de apostel Johannes zijn

visioenen kreeg die in het laatste boek van de bijbel, de Openbaring van Johannes, staan opgetekend.

Omdat ik een diepe band met Johannes heb, en vele

malen op Patmos ben geweest.

Om verschillende redenen was ik niet gelukkig met de

boodschap van deze mail.

• Allereerst omdat ik meteen bedacht dat de engelen,

als ze mij iets willen vertellen, zich vast wel direct tot mij

zullen richten en zeker niet gebruik zullen maken van een

onnodige omweg. Ik heb immers een sterke band met

de engelen en lééf met hen. Ik verbaasde mij dus over

die omweg.

• De tweede reden is dat de inhoud van de boodschap

niet overeenkwam met mijn eigen innerlijk weten: ik was pas

naar Patmos geweest en had er bewust afscheid genomen.

Daarbij had ik mij nauw verbonden gevoeld met de engelen.

Het leek me dus een beetje vreemd dat ze me nu ineens

zouden terugroepen naar Patmos, terwijl mijn innerlijk weten

het mij juist anders vertelde.

• Nu krijg ik al veel langer allerlei boodschappen en

aanwijzingen toegestuurd. Hoe vaker dat me overkwam,

hoe meer ik begon te denken: misschien was het beter

geweest als je mij eerst gevraagd zou hebben of ik eigenlijk

wel een boodschap wilde ontvangen. Want of ik wil of niet:

ik begin als vanzelf over die boodschappen na te denken.

Ik word dus ongevraagd aan het werk gezet, en dat vind ik

op deze manier niet altijd prettig.

• De vierde en misschien nog wel belangrijkste reden

waarom ik moeite had met deze boodschap, was dit: deze boodschap probeerde mij te verleiden om te luisteren naar stemmen buiten mijzelf, in plaats van mij te laten luisteren

naar mijn eigen innerlijke weten. Ik ben er diep van overtuigd

dat we in deze tijd moeten leren om met ons eigen weten in verbinding te komen en dat we al die uiterlijke autoriteiten

moeten leren loslaten. Dat betekent dat we elkaar moeten

helpen om bij ons eigen weten te komen en dat we elkaar

niet mogen verleiden om bij ons eigen weten weg te gaan

om te luisteren naar wat anderen ons voorhouden…

Overal, waar helderziende boodschappen tot een autoriteit

worden die mij verleiden uit mijzelf weg te gaan, in plaats van

mij te helpen om naar mijn diepste zelf te luisteren, behoren

deze tot de oude vormen van helderziendheid die voor deze

tijd, naar mijn inzicht, niet langer passend is…

Om al deze redenen was die op het oog zo eervolle

boodschap van de engelen voor mij een voorbeeld van de

oude helderziendheid die we in onze tijd achter ons mogen

laten. En nu steeds meer mensen te maken krijgen met helderziende en spirituele ervaringen is het belangrijk dat

wij leren schiften tussen de ervaringen die wij serieus moeten nemen en die ervaringen die ons terugbrengen in een

levenssfeer die niet langer juist is.

Achter zogenaamde mooie boodschappen zitten soms de

donkere engelen…

Ik vermoed dat de boodschap die ik ontving, op de een of

andere manier op mijn ijdelheid wilde inspelen: wie wil er

nu geen meester worden? Dit besef maakte mij duidelijk,

welke engelen er waarschijnlijk achter deze boodschap zaten:

niet de engelen van het licht, maar de Luciferische engelen

die zich voordoen als lichtengelen en die ons op dit soort

manieren willen verleiden, niet om de weg naar binnen

te gaan, maar ons te laten (blijven) leiden door stemmen, boodschappen en adviezen die vanbuiten tot ons komen… Wanneer je dit eenmaal begint in te zien, ga je ook begrijpen waarom de Luciferische engelen zo vaak succes hebben bij

mensen met onvoldoende eigenwaarde: zij voelen zich

meestal door boodschappen van dit soort in hun eigenwaarde gesterkt voelen. Ze hebben daarbij echter niet door aan welke engelen zij zich eigenlijk in goed vertrouwen overgeven.

Ik ben overigens mijn mailschrijver dankbaar voor de moed

die hij had om mij de genoemde engelenboodschap te sturen:

het bepaalde mij opnieuw bij een thema dat mij al langer bezig hield, het verschil tussen de oude en de nieuwe helderziendheid. Het was zijn mail die mij ertoe bracht om daar opnieuw over na

te denken en nu ook over te schrijven.

Een standaardvraag

Met name in het buitenland wordt mij bij zogenaamde

‘seminars’ over engelen, zeg maar: een themadag gewijd aan

de engelen, altijd wel deze ene vraag gesteld: Hoe word ik in

één dag helderziende? En hoe leer ik in één dag met engelen

te communiceren? Dezelfde vraag werd en wordt mij trouwens

ook in Nederland wel gesteld. Veel mensen denken écht dat je

dat in een dag kunt leren. Bovendien blijken ze bij navraag te denken dat dan al hun problemen zijn opgelost: als ze

helderziend met engelen kunnen communiceren, geven die

het antwoord op alle belangrijke vragen en redden die hen uit

de problemen waarin ze op dit moment gevangen zitten en

waaruit ze geen uitweg weten.

Het zal duidelijk zijn dat dit verlangen in wezen een verlangen

naar een oude vorm van helderziendheid is, toen wij bij alles

wat we deden geleid werden door de engelen en hij alles van

hun hulp en leiding afhankelijk waren. In onze tijd mogen de engelen ons niet meer op die manier leiden: ze respecteren

onze vrijheid en geven ons de kans met vallen en opstaan van

onze fouten te leren.

En dus beoefenen de engelen de kunst van terughoudendheid

een kunst die helemaal niet gemakkelijk is. Want je inhouden

terwijl je ziet dat je beschermeling de grootste fouten maakt

en allerlei ellende over zich afroept, is helemaal niet

gemakkelijk. Maar wel is deze terughoudende liefde een teken

van ware liefde van de engelen voor ons.

De vraag om in een dag helderziende te worden en met

engelen te leren communiceren is dus in wezen een verlangen

naar oude vormen van helderziendheid die voor onze tijd niet

zijn toegestaan en die een terugval betekenen in plaats van een verdere groei en ontwikkeling op onze weg.

De grote vuurproef

Enerzijds hen ik diep onder de indruk van, en intens verheugd

over het feit dat we in onze tijd zo snel die stap van

materialistisch denken naar spiritueel denken mogen maken.

Ik ben intens verheugd over het feit dat helderziende ervaringen steeds vanzelfsprekender worden en meer en meer serieus genomen worden. Zoals ik al vaker schreef, heeft zich op dit

gebied in korte tijd een geestelijk revolutie voltrokken:

de meeste mensen denken, geloven en kijken totaal anders

naar het leven dan zo’n dertig jaar geleden. Ze krijgen weer

een innerlijk besef van de geestelijke wereld en worden zich

de wereld van onze herkomst en onze toekomst weer bewust.

Maar naast die vreugde begint mij de laatste tijd ook een

zekere zorg bekruipen: ik zie hoe de donkere engelen op

alle mogelijke manieren proberen om de huidige golf van bewustwording onschadelijk te maken en spirituele of

helderziende ervaringen op allerlei manieren van hun ware betekenis; om ons van een materialistisch denken naar een spiritueel denken te brengen, te beroven. Ze doen dat door

die ervaringen óf bespottelijk te maken, óf ze te maken tot

een terugval in de oude helderziendheid van voorbije tijden,

óf door de hele bewustwording van onze tijd tot iets

oppervlakkigs te maken. Hierboven zagen we verschillende manieren waarop dat nu al gebeurt.

Steeds sterker begint in mij het besef te ontwaken dat we de komende decennia een belangrijke en beslissende geestelijke worsteling tegemoet zullen gaan, waarin het erom zal gaan

deze pogingen van de donkere engelen te weerstaan.

Daartoe moeten we heel bewust en kritisch met helderziende ervaringen leren omgaan, zodat we kunnen schiften tussen

wat goed is én wat ons in wezen niet goed doet.

Ik hoop van harte dat de aanwijzingen in dit artikel

daartoe zullen bijdragen.

Hans Stolp