“Het gewone leven als inwijdingsschool” I

Wie kent ze niet? De beproevingen die het leven

ons af en toe voorlegt en waar we ons doorheen

moeten worstelen, of we willen of niet?

Beproevingen komen immers ongevraagd op onze weg, bijvoorbeeld als je je kind of je partner aan de dood verliest

of wanneer je partner, je kind, een vriendin of een vriend

de relatie met jou verbreekt. Dit laatste komt steeds vaker

voor: onze tijd is immers een tijd waarin er steeds meer

breuken ontstaan in familie- of vriendschap relaties.

Wanneer zo’n beproeving op je weg komt, word je

geconfronteerd met heftige gevoelens als pijn, wanhoop

en eenzaamheid.

Mensen spreken overigens niet zo vaak over die gevoelens:

het is niet gemakkelijk om in al je kwetsbaarheid uit

te spreken en daarnaast zijn er niet veel mensen die je

werkelijk begrijpen.

Iemand vertelde over de tijd, waarin zij door een zware

beproeving heen ging: “Als ik ’s morgens wakker werd,

herinnerde ik me heel even niet wat er was gebeurd en

voelde ik me innerlijk rustig en vredig. Dat duurde echter

maar een fractie van een seconde. Want zodra ik me

herinnerde wat er was gebeurd, het overlijden van mijn man, sloegen de wanhoop en het verdriet als hoge golven over

mij heen. Meteen zag ik alles weer voor mij. Het benam

mij letterlijk de adem. Elke morgen vroeg ik me opnieuw af:

hoe kom ik nu weer door deze dag heen?

Elke dag was het volhouden om te overleven.”

In oude, voorchristelijke tijd waren het de inwijdingsscholen,

ook wel Mysteriën of Mysterieplaatsen genoemd, waar

leerlingen met ingrijpende beproevingen en dus met heftige gevoelens en emoties werden geconfronteerd. Die hoorden

bij de opleiding die zij kregen. De beproevingen werden

opgelegd door de priester of priesteres die hen als inwijder,

ook wel hiërofant genoemd, stap voor stap begeleidde op

de weg van de inwijding. Zulke beproevingen waren zelfs zo

heftig en riskant dat de mysterieplaatsen als gevaarlijk werden gezien en een gevoel van huiver opriepen. Je kon immers

sterven aan de beproevingen die je daar werden opgelegd! Bekende Mysterieplaatsen waren onder andere Efeze, waar Johannes jarenlang leefde en werkte, Eleusis in Griekenland

of de Externsteine in het Teutoburgerwald in Duitsland.

Een stille hulp

In onze tijd is het niet langer de hiërofant die ons de

noodzakelijke beproevingen oplegt. Nu legt het gewone

leven zelf ons onze levenslessen voor, tot aan ingrijpende

beproevingen toe. Het leven volgt daarbij een patroon van

ons karma: het legt ons de levenslessen voor die we nodig

hebben om ons geestelijk verder te ontwikkelen.

Gelukkig is er nu ook iemand die ons begeleidt op

onze weg door de beproevingen heen: Christus zelf.

Zoals het vroeger de hiërofant was die de inwijding

bijstond, zo is het nu Christus die ons helpt en naast ons gaat.

Alleen: meestal ervaren we dat niet tijdens de beproeving zelf.

Als we door het donker heen gaan, voelen we ons juist heel

alleen. Pas veel later, als we het donker achter ons hebben

gelaten en een nieuwe weg vooruit hebben gevonden, gebeurt

het terugkijkend wel dat we ons plotseling bewust worden:

Wat heb ik in die tijd eigenlijk een stille hulp gekregen!

Ik dacht dat ik er zo alleen voor stond, maar nu pas zie ik dat

er een stille stroom van hulp naar mij uitging. en zonder die

hulp zou het mij niet zijn gelukt er doorheen te komen.

Het is altijd pas achteraf dat we ons die hulp bewust worden.

Maar als we, terugkijkend, die ontdekking doen, is dat een ontdekking die ons hele leven verandert.

Dan is het voorgoed tot in ons diepste weten doorgedrongen

dat we er niet alleen voor staan, hoe onze weg ook gaat en

welke ervaringen ons ook toevallen. Dan weten we dat er

altijd een stille hulp voor ons klaar staat, ook dan als we dat

niet zien en voelen kunnen.

Dan is geloven tot weten geworden.

Hans Stolp