“Het gewone leven als inwijdingsschool” II

De vuurproef…

In de voorchristelijke Mysteriën kende men de vier

grote beproevingen: de vuur- water- lucht en aardeproef.

Essentieel voor de vuurproef was, dat de beproevingen

die de inwijdeling werden opgelegd, ertoe moesten

leiden dat de sluier wegviel. Als dat gebeurde stond de

inwijdeling oog in oog met de wereld die achter de sluier

schuil gaat: de geestelijke wereld.

Ook in latere tijden overkwam mensen deze ervaring.

Zo vertelde de mysticus Jacob Böhme, dat hij op een dag

intens geraakt werd door het zonlicht dat op een tinnen

beker viel. Op hetzelfde moment viel de sluier en zag hij

een wereld die hem tot dan toe verborgen was.

Zo was het de aanblik van dat licht op de beker die hem,

zo vertelt hij, tot de innerlijke grond of het middelpunt

van de geheime natuur heeft geleid.**

Het is opvallend dat Jacob Böhme, net als elke andere

mystici, begint te stotteren en moeizaam naar woorden

moet zoeken om te beschrijven wat hij dan wel ziet,

als de sluier wordt weggenomen.

De wereld die zich onthult, gaat onze aardse beschrijvingen

immers ver te boven.

De term vuurproef houdt in, dat alles wat ons in de weg

staat om de wereld achter de sluier waar te kunnen nemen,

wordt weggebrand. We krijgen beproevingen te doorleven

die zijn bedoeld om ons er toe te brengen onze angsten,

ons gebrek aan vertrouwen en onze liefdeloosheid los

te laten. Daarbij is het belangrijk te weten dat er voor het

doorstaan van zulke beproevingen een eindeloos geduld

nodig is: de nacht van de beproeving lijkt geen einde

te hebben; het is alsof het nooit maar licht wordt.

Daarom is er behalve geduld ook volharding nodig

en is het belangrijk dat de inwijdeling zich bewust wordt

dat hij iets leren moet van deze beproeving.

Als je dat vertaalt naar onze tijd, kun je zeggen dat

de vuurproef voor ons allereerst de opdracht inhoudt

om de beproeving te leren aanvaarden als een

noodzakelijke levensles. Het gaat er daarbij om dat we

steeds meer beginnen te beseffen: alleen door deze

beproeving te leren doorstaan, is het mogelijk een

innerlijk weten te ontwikkelen.

Ik weet: met deze paar woorden over de zin van onze beproevingen zeg ik heel veel. Het zijn dan ook woorden

die ik zelf in een meditatieve sfeer met mij meedraag om

er steeds weer bij stil te staan.

Hans Stolp