De stille Maria
Ze is volgens velen, o.a. Emil Bock en de
Legenda Aurea, de zus van Lazarus en Martha.
In Lucas wordt zij zo aangeduid: zij, die aan de
voeten van de Heer gezeten, naar zijn woord
luisterde.
Ze heeft dus haar gedrevenheid omgevormd
tot een geestelijk actief luisteren.
Martha, haar zus, vraagt: Heer, trekt Gij het u niet
aan dat mijn zuster mij alleen laat dienen?
Jezus antwoordt: Je maakt je bezorgd over vele
dingen, maar weinigen zijn nodig of slechts een,
want Maria heeft het goede deel gekozen dat
van haar niet wordt weggenomen.
Martha is dus voortdurend bezig met het beheer
van hun vele bezittingen, en dus met de materie.
Maar Maria richt zich innerlijk op de geestelijke
wereld. Bedenk hierbij dat het vele symbool van
het aardse leven is, maar het ene symbool van de
geestelijke wereld en van het hoger zelf.
Jezus heeft deze drie ieder op een eigen wijze genezen:
• Lazarus werd naar de geest genezen (zie zijn driedaagse
inwijding).
• Martha naar het lichaam: zij was de bloedvloeiende vrouw.
• Maria Magdalena werd naar de ziel genezen.
In haar eerste incarnatie was zij, zoals we zagen,
Norea, de oudste dochter van Adam en Eva.
Zij daalde af in de materie en kwam daar onder de
invloed van de archonten, de donkere geestelijke
krachten, ofwel Lucifer en Ahriman.
Jezus geneest nu, in haar leven als Maria Magdalena,
haar ziel van de verblinding die het gevolg is van de
val in de materie. Als we dan ook nog weten dat
Maria Magdalena het beeld is van ons aller ziel, wordt
duidelijk dat in de genezing van Maria Magdalena de
toekomstige genezing van ons aller ziel wordt
uitgebeeld.
Het geheim van Sophia
• Sophia vertegenwoordigt het vrouwelijke aspect
van God,zoals Jezus Christus het mannelijke aspect
vertegenwoordigt. Sophia werkt op onze ziel in,
als wij haar dat toestaan en mogelijk maken, terwijl
Christus ons de geest of het hoger zelf schenkt.
• Sophia wordt vaak genoemd in de Nag-Hammadi
geschriften bijvoorbeeld in Het Wezen van de
Machten en Begrip van Norea, maar ook in de bijbel.
Denk aan het apocriefe boek De Wijsheid van Salomo,
Spreuken 3 en Job 28. Alleen wordt de naam Sophia
daar vertaald als wijsheid en daarom heeft de lezer(es)
niet door dat het hierbij gaat om een hoog geestelijk
wezen!
• Sophia reinigt onze ziel en ons astrale lichaam.
Een gereinigd astraallichaam houdt in dat de donkere
krachten zoals angsten, woede etc. ons niet langer
gevangen houden. Daardoor komt er ruimte voor
de geboorte van het hogere ik.
Een gereinigd astraallichaam heet Jonkvrouwe Sophia
of de Maagd Sophia en betekent dus de gezuiverde
of gereinigde ziel.
Als moeder Maria, de moeder van Jezus, de Maagd
Maria wordt genoemd, wil dat zeggen dat zij het kanaal
op aarde voor Sophia is, ofwel een openbaring van
Sophia is. Daarom werd en wordt Moeder Maria in
esoterische kringen altijd Sophia genoemd.
Sophia bewerkt dus een reiniging van onze ziel:
een Katharsis.
In onze tijd is die mogelijk door meditatie, het
verwerven van inzicht en innerlijke zuivering.
Het gevolg van deze reiniging is dat ons astrale
lichaam geestelijke zintuigen krijgt.
Die kunnen wij echter nog niet gebruiken:
ze moeten eerst afgedrukt worden in ons etherisch
lichaam. En dat gebeurt dan weer door het doorleven
van onze levenslessen, of bijvoorbeeld door het
regelmatig lezen van de Proloog van Johannes;
hoofdstuk 1 van het Evangelie van Johannes.
Het afdrukken van de geestelijke zintuigen in ons
etherisch lichaam leidt tot helderziendheid:
het schouwen tot voorbij de buitenkant.
De kracht die dat bewerkt is de Heilige Geest.
En dit gebeuren zelf wordt de Verlichting genoemd.
Zó is het dus met Maria Magdalena gegaan:
ze ontving de Verlichting en kon daardoor bij de
Opstanding helderziend het opstandingslichaam
van Jezus Christus waarnemen om op die manier
de getuige van de Opstanding worden.
Het Begrip van Norea vertelt over Norea:
Er zal een tijd komen dat zij tot het Pleroma;
de Lichtwereld in zal gaan en niet langer in het tekort,
de stoffelijke wereld, zal leven. Die overgang voltrekt
zich dus in haar leven als Maria Magdalena.