“Maria Magdalena,Moeder van het esoterisch Christendom” III

De stille Maria

Ze is volgens velen, o.a. Emil Bock en de

Legenda Aurea, de zus van Lazarus en Martha.

In Lucas wordt zij zo aangeduid: zij, die aan de

voeten van de Heer gezeten, naar zijn woord

luisterde.

Ze heeft dus haar gedrevenheid omgevormd

tot een geestelijk actief luisteren.

Martha, haar zus, vraagt: Heer, trekt Gij het u niet

aan dat mijn zuster mij alleen laat dienen?

Jezus antwoordt: Je maakt je bezorgd over vele

dingen, maar weinigen zijn nodig of slechts een,

want Maria heeft het goede deel gekozen dat

van haar niet wordt weggenomen.

Martha is dus voortdurend bezig met het beheer

van hun vele bezittingen, en dus met de materie.

Maar Maria richt zich innerlijk op de geestelijke

wereld. Bedenk hierbij dat het vele symbool van

het aardse leven is, maar het ene symbool van de

geestelijke wereld en van het hoger zelf.

Jezus heeft deze drie ieder op een eigen wijze genezen:

• Lazarus werd naar de geest genezen (zie zijn driedaagse

inwijding).

• Martha naar het lichaam: zij was de bloedvloeiende vrouw.

• Maria Magdalena werd naar de ziel genezen.

In haar eerste incarnatie was zij, zoals we zagen,

Norea, de oudste dochter van Adam en Eva.

Zij daalde af in de materie en kwam daar onder de

invloed van de archonten, de donkere geestelijke

krachten, ofwel Lucifer en Ahriman.

Jezus geneest nu, in haar leven als Maria Magdalena,

haar ziel van de verblinding die het gevolg is van de

val in de materie. Als we dan ook nog weten dat

Maria Magdalena het beeld is van ons aller ziel, wordt

duidelijk dat in de genezing van Maria Magdalena de

toekomstige genezing van ons aller ziel wordt

uitgebeeld.

Het geheim van Sophia

• Sophia vertegenwoordigt het vrouwelijke aspect

van God,zoals Jezus Christus het mannelijke aspect

vertegenwoordigt. Sophia werkt op onze ziel in,

als wij haar dat toestaan en mogelijk maken, terwijl

Christus ons de geest of het hoger zelf schenkt.

• Sophia wordt vaak genoemd in de Nag-Hammadi

geschriften bijvoorbeeld in Het Wezen van de

Machten en Begrip van Norea, maar ook in de bijbel.

Denk aan het apocriefe boek De Wijsheid van Salomo,

Spreuken 3 en Job 28. Alleen wordt de naam Sophia

daar vertaald als wijsheid en daarom heeft de lezer(es)

niet door dat het hierbij gaat om een hoog geestelijk

wezen!

• Sophia reinigt onze ziel en ons astrale lichaam.

Een gereinigd astraallichaam houdt in dat de donkere

krachten zoals angsten, woede etc. ons niet langer

gevangen houden. Daardoor komt er ruimte voor

de geboorte van het hogere ik.

Een gereinigd astraallichaam heet Jonkvrouwe Sophia

of de Maagd Sophia en betekent dus de gezuiverde

of gereinigde ziel.

Als moeder Maria, de moeder van Jezus, de Maagd

Maria wordt genoemd, wil dat zeggen dat zij het kanaal

op aarde voor Sophia is, ofwel een openbaring van

Sophia is. Daarom werd en wordt Moeder Maria in

esoterische kringen altijd Sophia genoemd.

Sophia bewerkt dus een reiniging van onze ziel:

een Katharsis.

In onze tijd is die mogelijk door meditatie, het

verwerven van inzicht en innerlijke zuivering.

Het gevolg van deze reiniging is dat ons astrale

lichaam geestelijke zintuigen krijgt.

Die kunnen wij echter nog niet gebruiken:

ze moeten eerst afgedrukt worden in ons etherisch

lichaam. En dat gebeurt dan weer door het doorleven

van onze levenslessen, of bijvoorbeeld door het

regelmatig lezen van de Proloog van Johannes;

hoofdstuk 1 van het Evangelie van Johannes.

Het afdrukken van de geestelijke zintuigen in ons

etherisch lichaam leidt tot helderziendheid:

het schouwen tot voorbij de buitenkant.

De kracht die dat bewerkt is de Heilige Geest.

En dit gebeuren zelf wordt de Verlichting genoemd.

Zó is het dus met Maria Magdalena gegaan:

ze ontving de Verlichting en kon daardoor bij de

Opstanding helderziend het opstandingslichaam

van Jezus Christus waarnemen om op die manier

de getuige van de Opstanding worden.

Het Begrip van Norea vertelt over Norea:

Er zal een tijd komen dat zij tot het Pleroma;

de Lichtwereld in zal gaan en niet langer in het tekort,

de stoffelijke wereld, zal leven. Die overgang voltrekt

zich dus in haar leven als Maria Magdalena.