Maria Magdalena is, naast Moeder Maria, een van de
meest intrigerende vrouwen uit het Nieuwe Testament:
ze duikt bijna uit het niets op en staat op Paasmorgen
in de schijnwerpers om daarna even snel te verdwijnen.
Dat lot deelt zij met anderen: Nicodemus,
Josef van Arimatheaen Melchizedek bijvoorbeeld.
Daarbij gaat het altijd om ingewijden die in die oude
tijden meestal in het verborgene, op de achtergrond
werkten. Alleen daaraan al kunnen we zien dat
Maria Magdalena een hoge ingewijde is.
Ook in de bijbel wordt dat in beeldtaal duidelijk gemaakt:
Jezus heeft haar van zeven demonen bevrijd, ofwel, haar
de zeven inwijdingen gegeven (Zie Lucas 8:2).
• De Legenda Aurea, een oud geschrift over heiligenlevens;
het stamt uit de 13e eeuw en is gebaseerd op nog
oudere overleveringen, vertelt over haar:
• Maria Magdalena ontleende haar naam aan de burcht
Magdalum. Zij kwam voort uit een beroemde familie die
afstamde van koningen. Haar vader heette Syrus, haar
moeder Eucharia. Samen met haar broer Lazarus en haar
zus Martha bezat Maria de burcht Magdalum die twee mijl
van Kapernaüm verwijderd lag. Ook had ze bezittingen in
Bethanië dat bij Jeruzalem ligt, en in Jeruzalem zelf.
• Maria Magdalena vormde het middelpunt van een
groep vrouwen die Jezus overal volgden op zijn rondreizen.
De verschillende evangeliën noemen daarbij wisselende
namen, zoals Johanna en Suzanna, maar steeds is de naam
van Maria Magdalena daarbij. Opvallend is, dat al deze
vrouwen de traditionele familiebanden loslaten om Jezus
te volgen!
• Ze is een fiere vrouw, zelfbewust, beweeglijk en
temperamentvol. Ze is waarschijnlijk de vrouw van
Jezus Christus:
• Het Evangelie van Filippus noemt haar de gezellin
van Jezus;
— Jezus kust haar vaak (zegt datzelfde Evangelie);
— Jezus mag alleen als rabbi optreden als hij getrouwd is;
— Ze zalft zijn voeten: een Joodse vrouw mag alleen de
eigen man aanraken. Maar de nadruk in hun relatie ligt op
het geestelijke vlak: na de opstanding noemt Maria
Magdalena haar man Rabboeni: mijn Leermeester!
Als ze getrouwd waren, was hun huwelijk dus een
verstandshuwelijk.
Norea
Maria Magdalena leefde intens mee met het lijden
van Jezus Christus: ze stond onder het kruis en hielp
bij de begrafenis.
Maar de meeste nadruk krijgt in alle Evangeliën het
feit dat zij de eerste getuige van de Opstanding van
Christus was.
Met de Opstanding begon de herschepping van de aarde.
De mens was sinds de eerste mens Adam stap voor stap
afgedaald tot in de wereld van de materie.
Maar nu, met de Opstanding, begint de weg van de vergeestelijking, en dus van de terugkeer naar de
geestelijke wereld.
Maria Magdalena was in een vroeger incarnatie Norea,
de oudste dochter van Adam en Eva. Ze was dus nauw
betrokken bij de weg van afdaling.
Maar nu gaat ze ons als Maria Magdalena voor op de weg
van de vergeestelijking.
Daarom is zij de eerste getuige van de Opstanding.
Bij deze herschepping en vergeestelijking gaat een vrouw
ons dus voor. Hadden we bij de afdaling naar de aarde
vooral mannelijke krachten nodig, nu zullen de
uitgesproken vrouwelijke krachten ons leiden!
Hans Stolp