Het esoterische Pinksterfeest van Johannes
Toen Johannes aan de voet van het kruis stond, samen met moeder Maria en Maria Magdalena, de andere leerlingen liepen als zombies, als waren ze slaapwandelaars, ergens in de verte rond, zei Jezus Christus tegen hem: Zoon, zie uw moeder. Johannes, hij die door Jezus Christus zelf was ingewijd, wist wat Jezus Christus daarmee bedoelde: moeder Maria, zij is het symbool van Vrouwe Sophia. Ja, zij is Vrouwe Sophia, de einigende kracht vol wijsheid die onze driften beteugelt en ons daarom een gereinigd astraallichaam schenkt. Op dat zelfde moment nam Johannes haar wezen in zich op en werd gezuiverd en gereinigd. Zo werd hij voorbereid op de indaling van de Heilige Geest.
Twee dagen later, op de avond van de grote dag der Opstanding, verscheen Christus zelf aan hem. Hij blies op hem en schonk hem de Heilige Geest. Zo mocht Johannes op die dag en op dat uur, lang voor de andere leerlingen, het Pinksterfeest beleven, een esoterisch Pinksterfeest, een geheim feest: de andere leerlingen waren immers nog niet in staat dit geheim te bevatten en waren nog niet ontwaakt.
Johannes mocht dankzij dit geschenk grootse geheimen schouwen en begrijpen. Zo mocht hij het mysterie van Golgotha met zijn verlichte denken omvatten. Maar ook kreeg hij een duizelingwekkend inzicht in de esoterische geschiedenis. En zelfs de toekomst, geleid door de Geest, zo onvatbaar groots, mocht hij vol verwondering overzien en begrijpen. Christus vroeg hem om deze geheimen neer te leggen in twee geschriften: een Evangelie en een boek met Openbaringen, zodat ook toekomstige generaties, tot inzicht zouden kunnen komen. Johannes, hij schreef. Lang duurde het, voordat de mensen in staat raakten om de geheimen die Johannes in zijn geschriften neerlegde, te begrijpen. Maar nu is het dan zover: de Geest heeft ons denken verlicht en daardoor raken we eindelijk in staat de geheimen van Johannes te begrijpen.
Het esoterische Pinksterfeest, het is begonnen!
Vooraf:
Hoe je het feest van Pinksteren kunt begrijpen in het geheel van de Mysteriën van de Christus. Bij de Mysteriën van de Christus gaat het om de weg van de Christus naar de aarde, tot in het hart van de mensen, zoals Sergei Prokofieff dat vertelt in zijn boek ‘Het Mysterie van de Opstanding in het licht’ van de Antroposofie. Stapsgewijs verlopen de Mysteriën van de Christus als volgt:
1. Het Kerstfeest: de geboorte van de mens Jezus
2. 8 januari: de Doop in de Jordaan in het jaar 30 na Chr. De Doop is de voltooiing van het Orthodoxe kerstfeest. Dit feest is in wezen het feest van de Conceptie van de Christus, ofwel de Zonnegeest. De Christus incarneerde in de mens Jezus van Nazareth.
3. Drie jaar lang zwierf Jezus Christus rond door Palestina: de embryonale fase van de Christus. Deze drie jaar had de Christus nodig om helemaal één te worden met het lichaam van Jezus van Nazareth, en dus met de aarde!
4. Het Mysterie van Golgotha, waar Jezus Christus stierf aan het kruis. Toen Jezus Christus stierf aan het kruis, werd de Christus op aarde geboren. Het dode lichaam van Jezus Christus begon op de middag van die dag, de Goede Vrijdag, die door zandstormen zo verduisterd was, op te lichten en te stralen als de zon.
5. Na drie dagen vond de Opstanding plaats: de Christus stond op uit de dood. Toen begon het aardse leven van de Christus. Dit aardse leven van de Christus duurde veertig dagen, tot aan Hemelvaart. Gedurende die dagen onderwees de Christus zijn leerlingen in de Mysteriën van de Christus.
6. De Hemelvaart op de Olijfberg: De Christus steeg langzaam op, zijn gestalte werd grotere en groter, verwijdde zich, stroomde uit in de etherische wereld en werd één daarmee.
7. Pinksteren: de heilige Christusenergieën in de etherische wereld raakten de discipelen en schonken hen de zesde inwijding die hen tot Zonneloper of Zonneheld maakte.
8. In de vorige eeuw begon de Wederkomst van de Christus: Hij verschijnt aan mensen, wekt hen en bereidt hen voor op de zesde inwijding.
Inleiding:
Het Pinksterfeest; de komst van de Heilige Geest op aarde, is het meest onbekende en onbegrepen feest dat daarom ook niet op een warme aandacht kan rekenen. Het is een esoterisch feest: niet voor beginners, maar voor mensen die al voorbereid zijn: die inzicht hebben gekregen en die aan zichzelf hebben gewerkt.
1 Er hadden vroeger twee pelgrimages plaats: een exoterische pelgrimage met Pasen, en een esoterische pelgrimage bij het Wekenfeest.
a) Vlak voor Pasen vond de exoterische pelgrimage plaats: van alle kanten in Israël, en zelfs vanuit het buitenland, trokken de Joden op naar de tempel in Jeruzalem om daar het Joodse Pascha te vieren. Dat feest was een herinnering aan de uittocht, de Exodus, uit Egypte, maar tegelijk ook een oogstfeest.
b) Veertig dagen later vond de esoterische pelgrimage plaats, ofwel een geheime pelgrimage. Deze hield in dat tien dagen vóór het Joodse Wekenfeest, het Oogstfeest dat in het christendom tot Pinksterfeest werd, de Essenen; de witte broeders, van alle kanten uit het land optrokken naar hun Ordehuis in Jeruzalem, het Cenaculum, dat boven het graf van koning David ligt, en boven het vroegere Zonneheiligdom van Melchizedek.
Eenmaal daar aangekomen, trokken ongeveer 500 Essenen de volgende morgen in alle vroegte samen met de discipelen, op naar de top van de Olijfberg. Daar beleefden zij, in dat zo bijzondere jaar 33 na Chr. het wonder dat de Opgestane Christus hen in zijn stralende heerlijkheid verscheen. Toen zagen ze, hoe zijn stralende gestalte opsteeg, en meer en meer vervaagde, net zolang tot er een wolk van licht-energieën overbleef.
In het christendom wordt deze gebeurtenis de Hemelvaart genoemd. Teruggekeerd in het Cenaculum bereidden de Essenen en de discipelen zich gedurende tien dagen in stilte voor op het Wekenfeest. En tijdens de nachtwake die aan het Wekenfeest vooraf ging, bij het doorbreken van de eerste zonnestraal, beleefden de discipelen in het Ordehuis, samen met de Essenen, het wonder van Pinksteren: de Geest die neerdaalde en hen zijn eerste gaven schonk: een hoger bewustzijn. Nu werd hun lagere ik, of ego, verbonden met hun hoger zelf dat in de geestelijke wereld boven hen zweefde. Daardoor werd het voor het eerst voor de mens mogelijk in verbinding te komen met de heilige krachten van ons hoger Zelf.
2 Wat houdt de gave van de Geest nu eigenlijk in?
De mens kreeg in de loop van de evolutie vele gaven vanuit de geestelijke wereld: het fysieke lichaam (op Saturnus), het etherische lichaam (op de Oude Zon), het astrale lichaam (op de oude Maan) en het lagere ik of ego op aarde.
Alleen het hogere Zelf was onbereikbaar voor de mens, en wel, omdat hij door de inwerking van Lucifer en Ahriman innerlijk vervuild was en daardoor niet in staat was op te klimmen naar de geestelijke wereld om daar het hoger Zelf te ontvangen en in zich op te nemen.
Een kloof scheidde de mens van God.
Daarom was God de Zoon, de Zonnegeest, of de Christus zelf afgedaald naar de aarde. Met Hemelvaart baant de Christus een weg omhoog, naar de wereld van God, zodat we, opklimmend naar Christus en Hem achterna groeiend, de kloof kunnen overbruggen en stap voor stap de krachten van het hoger Zelf kunnen ontvangen.
Om Christus achterna te kunnen groeien, ontvangen de discipelen op het Wekenfeest in het ordehuis van de Essenen als eersten het geschenk van de Heilige Geest: het is immers de Geest die de mens in staat zal stellen op te klimmen naar God om uit zijn handen de krachten van het hoger Zelf te ontvangen.
3) Waarom geeft de Heilige Geest ons het allereerste begin van het hoger Zelf, en niet Christus zelf?
Christus omvat en draagt het hoger Zelf van alle mensen, ja, Hij is ons hoger Zelf. Het zou dus logisch zijn dat Hij zelf het is, die ons het hogere Ik, of het hogere Zelf, in handen zou leggen. Ofwel: het zou logisch zijn dat Hij ons zijn eigen Wezen zou schenken. Alleen: dat zouden wij niet kunnen verdragen. Christus is de Zonnegeest, en zijn uitstraling is onvoorstelbaar krachtig. Als een mens alleen al een paar kilometer opklimt in de kosmos, zou hij sterven aan de zonnekracht, als hij geen beschermingsmaatregelen nam! Bedenk daarnaast, hoeveel voorwerk de geestelijke wereld verricht heeft, voordat er een mens. Jezus van Nazareth, geboren kon worden die sterk genoeg zou zijn om de Christus stapsgewijs in zich op te nemen.
Wie zich dat realiseert, beseft dat wij mensen nog lang niet toe zijn aan die grote kracht en die nog lang niet verdragen kunnen. Daarom schenkt Christus ons de Heilige Geest die wij wel verdragen kunnen en die ons in staat zal stellen Christus achterna te groeien en op te klimmen naar de geestelijke wereld, waar ons hoger Zelf leeft.
De Heilige Geest gaat uit van Christus en is de Geest van waarheid en liefde. De Geest leeft in de astrale wereld, terwijl Christus leeft in het Devachan; de Lichtwereld en God de Vader in de wereld van de Drie-eenheid boven het Devachan. Met de kracht van waarheid en liefde legt de Geest in ons de eerste verbinding met ons hoger Zelf.
4 Het Pinksterfeest volgens het bijbelboek Handelingen
De leerlingen van Jezus Christus raken in de week voor Pasen in een shock. Dat blijven ze tot aan Pinksteren toe. De kruisiging, de opstanding, de hemelvaart: ze maken het slechts halfbewust mee. Gedurende de veertig dagen tussen de Opstanding en de Hemelvaart hebben ze vele gesprekken met Jezus Christus die hen allerlei esoterische geheimen onthult. Maar ook dat beleven ze als in een droomtoestand.
Pas op Pinksteren zijn ze na een voorbereiding van tien dagen bidden, mediteren en vasten, zover dat ze eindelijk ontwaken. Op de vroege morgen van het Wekenfeest, bij het aanbreken van het eerste daglicht, worden ze samen met de Essenen aangeraakt door de Heilige Geest die in tongen als van vuur op hen neerdaalt.
• Het eerste gevolg van dit geschenk is: nu individualiseert de Heilige Geest zich en beleven de discipelen de definitieve overgang van groepsziel naar individu (en besef wat voor groots gebeuren dit is! Ook drie andere geschenken neemt de Heilige Geest met zich mee:
• hij verlicht hun denken;
• hij bezielt de woorden die zij spreken en zorgt ervoor dat hun woorden direct uit hun hart komen – en dus spreken ze voortaan de taal van hun hart, en • hij vormt hun hart om tot een bron van waarachtige liefde.
• Daardoor zijn de discipelen in staat een nieuwe, geestelijke gemeenschap te vormen met allen die zich met hen verbinden willen tot een geestelijke familie.
Nu zijn de discipelen in staat overal achter de uiterlijke buitenkant de Geest aan het werk te zien.
5) Het esoterische Pinksterfeest
In het Evangelie van Johannes wordt verteld dat Jezus Christus op de avond van de Opstandingsdag, eerste Paasdag, aan de discipelen verschijnt en hen de Heilige Geest schenkt.
Maar alleen Johannes en Maria Magdalena zijn in staat die volbewust in zich op te nemen: de anderen verslapen deze gebeurtenis omdat ze nog steeds in een droomtoestand verkeren. Met de schenking van de Heilige Geest aan Johannes begint het esoterische christendom!
Vandaar dat dit eerste Pinksterfeest ook wel het esoterische Pinksterfeest genoemd wordt.
Hoe kwam het dat alleen Johannes en Maria Magdalena niet in een droomtoestand geraakt waren? Omdat zij wisten en begrepen…
6 Johannes en zijn inwijdingsgeschriften
Toen Johannes naast moeder Maria aan de voet van het kruis stond, zei Jezus Christus tegen hem: Zoon, zie uw moeder. Nu noemt Johannes in zijn evangelie nergens de naam van de moeder van Jezus Christus en zegt zelfs dat haar zuster Maria heette. Hij suggereert daarmee dat de moeder van Jezus Christus niet Maria heette, en dus een andere naam droeg. Zij wordt in het esoterisch christendom dan ook Vrouwe Sophia genoemd: de kracht die ons in staat stelt ons astraallichaam te zuiveren van donkere driften en emoties.
En nu Johannes dankzij deze kracht van Vrouwe Sophia zijn astraallichaam gereinigd heeft, is hij gereed om de Heilige Geest in zich op te nemen. Daarom kan hij al op de eerste Paasdag de Heilige Geest van Jezus Christus ontvangen. Door het ontvangen van de Heilige Geest krijgt hij:
• inzicht in het mysterie van Golgotha;
• inzicht in de kosmische geheimen die daarmee samenhangen, zoals de verschillende incarnaties van moeder aarde;
• en inzicht in de toekomst, zoals die vanaf nu door de Heilige Geest geleid zal worden. Daardoor is hij in staat twee inwijdingsgeschriften voor het esoterische christendom te schrijven:
– Het Evangelie van Johannes met een beschrijving van de christelijke inwijdingsweg: voetwassing, geseling, doornenkroning, kruisiging, mystieke dood, graflegging en opstanding. Het is een weg van geestelijke groei die vele mystici in het verleden gegaan zijn.
– En De Openbaring van Johannes met een beschrijving van de zeven zegels en daarmee een beschrijving van de inwijdingsweg van het esoterische christendom. Ook geeft hij ons in dit boek inzicht in de esoterische geschiedenis.
Het was Rudolf Steiner die deze Johannes inzichten in de moderne tijd op een nieuwe manier naar buiten bracht en toegankelijk maakte.
Centraal daarbij staat dit inzicht: de Christus-impuls kun je alleen door de Heilige Geest in je opnemen. Daarvoor moeten we in deze tijd zelf stappen zetten en ons voorbereiden, bijvoorbeeld door deze oefeningen:
– Een waarachtige interesse in de ander leren beoefenen.
– Het wezen van de ander ontdekken, zoals dat in zijn woorden doorklinkt.
– Zien hoe onze ademhaling reageert op de ander.
– En steeds bewuster het karma ontdekken en verwerken of wel verteren, dat ons met de ander verbindt.
7 Het esoterische Pinksterfeest geeft ons
• Pinkster-ervaringen (geen waarom, maar daarom)
• Inzicht in het mysterie van Golgotha;
• De overgang van een leven in de sfeer van bloedbanden naar een leven in de sfeer van geestelijke banden;
• Maakt ons bewust van de kracht van ons geweten;
• Inzicht in de esoterische geschiedenis;
• Inzicht in de beslissende omvorming die in onze tijd moet plaatsvinden;
• En vraagt van ons een leven in dienst van de Geest.
Hans Stolp
