IV Binnen wordt buiten en buiten wordt binnen
In liefde stilstaan bij onze gestorvenen houdt (ook) in
dat wij ons allerlei dingen bewust beginnen te worden. Bijvoorbeeld: waarom stierven zij op dat moment
en niet een aantal jaren eerder of later?
Ook komen we voor de vraag te staan of we de diepere
zin van hun aardse leven intuïtief aan kunnen voelen.
Ook zijn er nabestaanden die iets hebben aangevoeld
van de diepe vreugde die de gestorvenen direct na
hun dood ervaren.
In de huidige tijd zijn er immers steeds meer mensen
die de gestorvene in de geest (een klein stukje) kunnen
vergezellen gedurende de eerste tijd na diens dood.
Zulke achterblijvenden ervaren in die tijd niet zozeer
verdriet en gemis, dat komt later, maar zij voelen vooral
diepe vreugde: de gevoelens dus die de gestorvene in
die tijd doorleeft.
Er zijn ook mensen die een gewelddadige dood sterven.
Die omkomen als gevolg van een misdrijf, of door oorlogshandelingen, maar bijvoorbeeld ook door een
ongeval, een auto-ongeluk of zo.
Dat plaatst de achterblijvenden voor de vraag,
wat de zin van een dergelijke dood kan zijn.
De schok van de plotselinge dood dreunt immers
ook door in het leven na de dood.
Nu weten we dat in het leven na de dood al datgene,
wat in ons leeft, stap voor stap wordt omgevormd
tot een kracht die naar buiten treedt en voortaan
niet meer in ons innerlijk gezocht moet worden,
maar buiten ons.
Zo worden onze gedachten tot levende zichtbare
wezens die om ons heen zweven.
Je kunt in de geestelijke wereld dus niets meer van
je gedachten en gevoelens voor anderen verborgen
houden, iets wat op aarde nu juist zo gebruikelijk is.
De zin van een gewelddadige dood:
Op eenzelfde manier wordt ook de schok van
een plotselinge, gewelddadige dood omgevormd.
Deze schok kwam van buitenaf, maar wordt nu
omgevormd tot een innerlijke kracht: buiten wordt
stap voor stap binnen in het leven na de dood,
en binnen wordt geleidelijk buiten.
Maar tot wat voor innerlijke kracht wordt de schok
van een plotselinge dood dan wel omgevormd in
het leven na de dood?
Tot het vermogen om in een nieuwe aardse incarnatie,
dwars tegen de stroom in, met grote kracht iets
neer te zetten, waar je in dat nieuwe leven voor wilt gaan.
Denk aan Luther die dwars tegen de katholieke
geestelijken van zijn tijd in, een nieuwe vorm van geloven verkondigde.
Denk in onze tijd aan Julian Assange van Wikileaks.
Wat je deze laatste ook mag vinden, daar gaat het nu niet
om, hij is wel iemand die dwars tegen de stroom in allerlei verborgen afspraken, geheime overeenkomsten en zo
openbaar maakte. Het verborgene wordt dankzij zijn
werk openbaar en is dat niet wat Michaël wil?
Voor onze geliefde gestorvenen is het belangrijk
dat wij inzicht krijgen in dit proces van omvorming,
zodat we ons niet voortdurend blijven richten op de
pijn van een plotselinge dood, maar ons bewust worden
tot welke nieuwe en bijzondere kracht deze ervaring
nu wordt omgevormd. we beseffen vaak onvoldoende,
hoe belangrijk het is dat wij begrijpen wat hij nu doorleeft. (*)
(*)
De inzichten in het tweede deel van dit artikel
ontleende ik vooral aan het boek van Rudolf Steiner:
‘Door de poort van de dood’ teksten en meditaties.
Uitg. Vrij Geestesleven, 2010